Rabatordninger, af fr. rabattre ‘slå ned’, ‘bukke om’, prisnedslag. For teatre et tiltag inden for markedsføringsparameteren billetpris. Et abonnement er i princippet en form for mængderabat. Siden begyndelsen af 1970'erne har der i Danmark været en tradition for, at det offentlige (stat og amter i samarbejde) ydede et særskilt tilskud til visse R (abonnement og ungdomsrabat), som til og med sæson 2006/07 har været præciseret af en kulturministeriel bekendtgørelse på baggrund af Teaterlovens bestemmelse om abonnementsordninger, idet landsdelsscenerne via deres resultatkontrakter dog kunne aftale særlige vilkår (som fx at erstatte ungdomsrabat med studierabat). Herudover kunne de enkelte amter give tilskud til særlige rabatformer (som fx i Hovedstadsregionen, hvor HUR gav supplerende støtte til grupperabat), ligesom teatrene kunne tilbyde egne rabatter, idet deltagelse i de offentligt finansierede ordninger dog typisk var ledsaget af et krav om, at andre rabatformer skulle godkendes af tilskudsyder.

Med ændringen af Teaterloven fra 2007 gives den tidligere abonnementsstøtte som et statsligt formidlingstilskud, som teatre og arrangører selv kan disponere over uden at være tvunget ind i en bestemt abonnementsordning. Rabatformerne varierer både fra et teater til et andet og over tid. Typiske R har været kollega-rabat (til teaterfolk), pensionistrabat (i København for en del teatre under DSL/DST/Københavns Teater i form af den såkaldte Magdeloneordning, som etableredes i 1982/83), sidste øjeblik-rabat (sædvanligvis til halv pris) samt forskellige former for ungdomsrabat, som fx hos Det Kongelige Teater, der til udvalgte forestillinger giver 65 % rabat til unge under 30 år eller tilbud på de storkøbenhavnske teatre, hvor unge under 25 år i grupper på minimum fire kan købe billetter reduceret pris (til mindre teatre den såkaldte T 30-ordning og til en række større teatre de såkaldte Reumert-Ungdomspriser, som er støttet af Bikubenfonden). Endvidere er det ikke usædvanligt, at teatre har samarbejde med aviser om særtilbud (fx PolitikenPLUS, Berlingske Mere, Urban Latesale). I markedsføringsloven er givet regler for brug af rabat.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig