Off broadway, og Off-Off Broadway, er en genrebetegnelse for eksperimenterende teater, ikke blot i New York, men i hele USA. Betegnelsen stammer fra OBs traditionelt oppositionelle forhold til Broadway. OB opstod som bevægelse i 1950'erne som en reaktion mod Broadways forretningsprægede produktionsvilkår og fokuserede i stedet på, hvad bevægelsen anså for kunstnerisk integritet. Ofte blev spillestederne indrettet i garager, lofter, kældre eller tidligere kirker. I 1960'erne blev det mest interessante teater i New York spillet på OB af grupper som Circle in the Square, La Mama, The Living Theatre Company, Caffe Cino og The Negro Ensemble Company. Mange amerikanske dramatikere som Sam Shepard, Lanford Wilson og Paula Vogel debuterede på OB og spilles til stadighed primært her. En større gruppe OB teatre fandt sammen i Theatre Row, som blev indrettet i en gruppe forfaldne huse i forbindelse med en progressiv byplanlægning af det vestligste område af 42nd Street.

Efterhånden blev imidlertid også OB kommercialiseret, mange forestillinger rykkede hurtigt op på Broadway, og udtrykket Off-Off Broadway blev, som OB oprindeligt, et idiom for mere eksperimenterende forestillinger, som ofte blev produceret på ganske små og spartanske spillesteder i et grænseland mellem professionelt teater og amatørgrupper – akkurat som de oprindelige OB grupper. Spillestedet PS122 er et centralt samlende spillested for de forskelligartede grupper, der udgør Off-Off Broadway.

Bibliografi: Crespy, D A Off-Off Broadway Explosion: how Provocative Playwrights of the 1960s Ignited a New American Theater 2003.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig