Allegori, af gr. allegoria ‘at sige noget andet’ I teatret en personifikation af et princip eller en abstrakt idé, anskueliggjort i en person med bestemte attributter og velafgrænsede egenskaber, fx Manden med Leen = døden. A er brugt i middelalderlige mysteriespil og moraliteter, fx i Hugo von Hofmannsthals Det gamle Spil om Enhver 1911 (efter den engelske moralitet Everyman ca. 1510), og nåede et højdepunkt i barokdramaturgiens hyldning af enevoldskongen. Fra og med romantikken blev A anset som gold konvention i takt med en psykologisering af den dramatiske karakter. I 1900-tallet genopstår A i satirer og parodier fx i det politisk militante agitpropteater, hvor en fed mand med høj hat og cigar = kapitalisten, og i Brechts satiriske lignelser som moraliteten De syv Dødssynder 1933. Også i moderne mysterier som Strindbergs Til Damaskus I 1898 bruges den allegoriske metode, dog uden facitliste og i stedet forsynet med en selvbevidst, modernistisk ironi.

Bibliografi: Benjamin, W Ursprung des deutschen Trauerspiels 1925; Fuchs, E The Death of Character 1996.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig