Kor, gr. khoros ‘kordans’, jf. koreografi . Det græske drama antages at være opstået af dionysiske korsange. I antikken indgik K som syngende og dansende gruppe i både tragisk og komisk drama som handlende eller kommenterende instans både i og uden for handlingen. Hos romerne tjente korpartierne mere som mellemspil. I middelalderen indgik K som episk-liturgisk element, og i renæssancen kunne chorus fx hos Shakespeare udgøres af én person. Enkelte tilfælde af ny-klassisk eller romantisk brug af K ses siden, fx hos Fr. Schiller og Goethe.

Realismens dominans indebar Ks forsvinden. I moderne, ikke-naturalistisk teater blev K genoptaget, som i symbolisme og ekspressionisme og i didaktiske eller stiliserede former som hos Brecht, T.S. Eliot eller Max Frisch. K er tillige ofte anvendt i propagandateater. I genrer som revy og musical både synger og danser K.

Bibliografi: Bieber, M History of the Greek and Roman Theatre 1961; Pfister, M The Theory and Analysis of Drama 1988.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig