Mise en abîme, el. mise en abyme (fr. ‘sat i afgrunden’), begreb opstået inden for litteraturkritikken i forbindelse med værker som André Gides Journal 1889-1939 1947 og Jean Ricardous Problèmes du noveau roman 1967, hvor værket kan referere til sig selv og skyde fiktionsplaner ind i fiktionsplaner og opnå en svimmelhedsskabende effekt.

På teatret kan MEA være en leg med virkeligheden, som når Trine i Johan Ludvig Heibergs Aprilsnarrene 1826 fortæller Hans, at deres historie nu spilles på teatret, eller når en tilskuer tilsyneladende spontant bryder ind i spillet, men viser sig at være en skuespiller. Martin Crimp indkredser i Attempts On Her Life 1997 sin hovedperson Anne, som vi aldrig ser. 17 scener antyder, at hun kan være en figur i en film, nabopigen, en terrorist, en luder, et nyt bilmærke eller en kunstner. Når Shakespeare, som konventionen bød det, lod mandlige skuespillere spille kvinderoller og derefter i stykket lod disse kvinder spille mænd, er MEA begrænset til indre elementer i den gennemførte ydre ramme. De mange perspektivskift udfordrer vores forventninger til et stykkes dramaturgi, gør os usikre, og stiller fundamentale spørgsmål til, hvordan vi egentlig kan vide noget.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig