H.C. Andersen. Sebastians musical Kærlighedens farve skrevet over Andersens romantiske drama Mulatten fra 1840 blev opført på Odense Teater i 2006. F.v. Claus Riis Østergaard, Natali Vallespir Sand og Herborg Kråkevik, instrueret af Kasper Wilton i Jesper Corneliussens scenografi.

.

H.C. Andersen, Hans Christian Andersen, 1805-75, dansk eventyrdigter, forfatter og dramatiker. I fødebyen Odense mødte han for første gang det levende teater, der gjorde et voldsomt indtryk på hans modtagelige sind og lagde grunden til hans livsvarige fascination af og engagement i den dramatiske kunst. Forgæves forsøgte han sig som elev inden for både balletten, operaen og skuespillet, men det var gennem forfatterskabet, han blev knyttet til scenen. Debuterede på Det Kongelige Teater 1829 med den komisk-heroiske vaudeville Kærlighed på Nikolai Tårn eller Hvad siger Parterret?, der fik 3 opførelser, efterfulgt af syngestykket Bruden fra Lammermoor 1832 med musik af Ivar Bredal, trylleoperaen Ravnen 1832 med musik af Johan Peter Emilius Hartmann og syngestykket Festen på Kenilworth 1836 til musik af Christoph Ernst Friedrich Weyse. A forsøgte sig inden for mange dramatiske genrer, men først med den dramatiske spøg Den Usynlige på Sprogø 1839, det romantiske drama Mulatten 1840 og lystspillet Den nye Barselstue 1845 opnåede han den succes på nationalscenen, han higede efter, kun overgået af hans opera Liden Kirsten 1846 til musik af Hartmann. Største teatersucces og folkelige popularitet fik A fra 1849 på H.W. Langes nyåbnede Casino, hvortil han blev knyttet som husdigter og bl.a. skrev nogle charmerende, musikalske eventyrspil, Meer end Perler og Guld 1849, Ole Lukøje 1850 og Hyldemor 1851. A var usædvanlig velbevandret i samtidens teater, både hjemme og i udlandet, og hans dagbøger rummer et væld af teateriagttagelser, viden og kommentarer om små og store forestillinger i Paris, London, Wien, Berlin og ikke mindst Kbh., hvor han gik i teatret næsten hver aften. Han skrev 51 dramatiske værker, skuespil, lystspil og operaer, men trods sceniske og digteriske kvaliteter har hans dramatik, bortset fra Liden Kirsten, ikke overlevet i væsentlig grad. Hans liv og hans eventyr er dog senere benyttet som inspirerende forlæg for utallige danske og internationale operaer, balletter, musicals og skuespil. Se også Frank Castorf; Fortæller; Nycirkus; Johan Ludvig Heiberg; Johanne Luise Heiberg; Enrique Vargas.

Bibliografi: Gjelten, B H H.C.Andersen som teaterconnaisseur 1982; Marker, F J Hans Christian Andersen and the romantic theatre 1971; Møller, T B Teaterdigteren H.C.Andersen og Meer end perler og guld 1995.

Hjemmeside for H.C. Andersen-centret på Syddansk Universitet

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig