Poul Reumert, 1883-1968, dansk skuespiller, uddannet på Det Kongelige Teater 1901, debut 1902, herefter ansat ved Folketeatret. Fra 1908-11 tilhørte han ensemblet på Det Ny Teater hvor han som operettehelt, bl. a. i Leo Falls Dollarprinsessen 1909 opnåede stor popularitet. Han var dernæst frem til sin død tilknyttet Det Kongelige Teater, kun afbrudt af engagement ved Dagmarteatret 1919-22 og gæstespilsårene 1930-37.

R havde et livslangt samspil med Bodil Ipsen fx i Strindbergs Baandet Det Kongelige Teater 1917, Molières Tartuffe 1919 og Strindbergs Dødsdansen 1920, begge Dagmarteatret. På Det Kongelige Teater medvirkede han fra starten i Holberg-repertoiret, bl.a. som Henrik og Pierre, og tolkede i 1924 Rosiflengius i Det lykkelige skibbrud gennem en blanding af komik og uhygge, en rolle han gentog i 1950. Som frankofil vaktes hans interesse for Molière tidligt. Således fremførte han med bravour Mascarilles rolle i De ziirlige damer 1916 i egen oversættelse. I 1927 spillede han Alceste i Misantropen som en idealist indigneret over samfundets usselhed, i 1947 en medynkvækkende Arnolphe i Fruentimmerskolen og i 1948, atter i samspil med Bodil Ipsen, hykleren Tartuffe, der modsat traditionen blev fremstillet som en farlig person.

R optrådte også i Strindberg-roller, bl.a. som advokat Lindkvist i Paaske i Johannes Poulsens instruktion 1918 og senere i John Prices iscenesættelse 1945. Han gentog sin fortolkning af Kaptajn Edgar i Dødsdansen 1937 som en monumental fantast og leverede et forsvar for Ritmesteren i Faderen 1950. Blandt Ibsen-roller bør nævnes Pastor Manders i Gengangere 1942, som han forlenede med en menneskelighed, så man forstod fru Alvings fordums forelskelse i ham, samt titelrollen i Bygmester Solness 1943 med træk hentet fra Fridtjof Nansen. I det moderne repertoire spillede han prokurist Meyer ved uropførelsen af Henri Nathansens Indenfor Murene 1912, i 1953 overtog han rollen som etatsraad Herming og fra 1956 gamle Levin, hvilket viser hans enorme alsidighed. Han var ligeledes en fortaler for Kaj Munks dramatik og bragte i rollen som Herodes En Idealist frem til succes i 1938. En anden markant Munk-rolle var Hannibal i Før Cannae 1945.

Naturalistisk skolet undersøgte R altid figurens herkomst, sprog og vaner i den hensigt at forsvare rollen, og som en af sin samtids største skuespillere var hans forvandlingsevne enorm, og sansen for det plastiske og sprogets rytme eminent. I 1923 indledte R en række gæstespil på Odéon i Paris, og i 1925 fremstillede han sin opfattelse af Tartuffe på Théâtre Français. Han har optrådt i alle de nordiske lande og fik gennem hustruen Anna Borg en særlig tilknytning til Island. Han medvirkede i mange film, bl.a. sammen med Asta Nielsen i Urban Gads Afgrunden 1910 og blev flittigt brugt i radioteatret og tv. Søn af Elith R og balletdanserinden Athalia Flammé. Se også Fremkaldelse; Naturalisme; Radio Drama.

Teaterpriser: Ingenio et arti, Reumert-Prisen.

Bibliografi: Reumert, P Masker og mennesker 1959 & Teatrets kunst 1963; Freisleben, B.: Bogen om Poul Reumert; Reumert, R Erindringer om Poul Reumert og mit teaterliv 1972; Linneballe, P Poul Reumert 1951.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig