Astrid Saalbach. Aske til aske, støv til støv blev opført på Husets Teater 1997 med bl.a. f.v. Torben Zeller og Bjarne Antonisen. Søren Iversen instruerede og Birgitte Mellentin skabte scenografien.

.

Astrid Saalbach, f. 1955, dansk dramatiker og forfatter, uddannet skuespiller på Statens Teaterskole 1978. Debut som dramatiker i 1981 med radiospillet Spor i sandet og skrev yderligere Bekræftelsen 1982 og Skyggernes børn 1983 til DRradio, før hun efter tv-spillet En verden blegner 1984 debuterede som scenedramatiker på Hippodr. med Den usynlige by 1986 og s.å. fik opført Dansetimen på Det Kongelige Teater. Som titlerne antyder, lagde S ud med en tematik, der beskrev en tilstand af eksistentiel vægtløshed. Hendes karakterer var beslægtet med Herman Bangs stille eksistenser, og traditionelt set ikke egnede til at bære en dramatisk konflikt igennem; de var arbejdsløse, ensomme, kærlighedshungrende, for gamle eller for unge til at være med i samfundslivet endsige påvirke det. Alligevel blev hun en af vore vigtigste dramatikere i 1990'erne, med Jens Kistrups ord i 1996 ‘i fuld gang med at nydefinere dramaet’. Inspireret af både billedkunst og udenlandske dramatikere som Botho Strauss søgte hun at frigøre sig fra den psykologiske realisme og erstatte dramatisk konflikt med montagens modstillinger. Samtidig blev hendes værker stadigt mere civilisationskritiske: Bag den tilsyneladende hverdagsagtige overflade lurer katastrofen i talrige signaler på sygdom og opløsning. I Morgen og Aften Aarhus Teater 1993 synger fuglene midt om natten, i Det velsignede barn Aarhus Teater 1996 deformeres eller forsvinder forplantningsevnen, og i det atypiske Medea-drama Aske til aske – støv til støv Husets Teater 1997 rammes den begavede hjerneforsker af et arkaisk raseri fra en jaloux kollega. Værkerne udgør en trilogi, som hun skrev som husdramatiker på Aarhus Teater fra 1992-94. Verdens ende 2003 kunne næsten være overskrift for Ss dramatiske forfatterskab, hvor eksistensen altid synes at balancere på randen af den afgrund, der diskret dukker op i udkanten af karakterernes horisont.

Dramatiske værker: Miraklernes tid Det Kongelige Teater 1992; Pietá Stadsteatret 2006, Husets Teater 2007.

Teaterpriser: Danske Dramatikeres Hæderspris, Holberg-Medaljen, Kjeld Abell-prisen, Nordisk Dramatiker Pris, Nordisk Radioteaterpris, Nordisk Radiospilpris, Reumert-Prisen (Årets dramatiker).

Bibliografi: Hauge, H i Kritik 124 1996; Kofoed-Gertvig, L & Pedersen, T i Fornyere 2004; Szatkowski, J i Teaterlegeringer 1998.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig