Jokum Rohde, f. 1970, dansk forfatter og dramatiker. Debuterede 1993 på Fiolteatret med det Harold Pinterske stykke To dage ud fra lørdag nat. I 1996 gjorde Det virkelige liv på Kaleidoskop ham til en central figur i 1990'ernes teater. Inspireret af 1950'ernes og 1990'ernes film noir og den tyske filmekspressionisme gik R bag om tidens hang til psykologisk realisme og ind i et mere irrationelt (rituelt) landskab. I Fantomsmerter – det virkelige liv II Kaleidoskop 1997 og Guder: Fantomsmerter Aarhus Teater 1999 skabes et suggestivt og teatralsk univers, hvor klare grænser mellem figurerne sløres, hvor karakterer spaltes eller fordobles i et mareridtagtigt spil af næsten mytisk karakter. Rs teatrale storbyfortællinger skildrer en subkultur, hvor personerne på tværs af vante hierarkier indgår i et besættende og dæmonisk magtspil, som i Nero Det Kongelige Teater 1998. I Pinocchios aske Det Kongelige Teater 2005 benyttes delvis de samme stilgreb, men her får temaet en mere filosofisk og højreradikal drejning, der problematiserer kunstneren som pålidelig samfundskritisk antagonist. Man mærker en ny retning i forfatterskabet. Fra sæson 2008/09 husdramatiker på Det Kongelige Teater. Søn af skuespilleren Christiane Rohde og billedkunstneren Per Arnoldi, barnebarn af Henning Rohde.

Dramatiske værker: Dage på Toppen Får302 1997; Anatols Kabinet Får302 1999; Snedronningen Østre Gasværk Teater 2000; Seance Bådteatret 2001; Jernhesten Gladsaxe Teater 2002; Kirken Kaleidoskop 2004 (bearbejdelse af Célines L’Eglise 1933); De siamesiske tvillinger Odense Teater 2006; Thor Det Kongelige Teater i Dyrehaven 2006.

Teaterpriser: Marguerite Vibys Jubilæumsfond, Reumert-Prisen (Årets dramatiker).

Bibliografi: Branth, J Guder: Fantomsmerter 1999; Hesselaa, B Fornyere 2004; Nielsen, B H ‘Når en cardigan kan blive til en måge’ i Teater 1 93, 1999.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig