Kaspar Rostrup, f. 1940, dansk teater- og filminstruktør samt teaterleder, uddannet skuespiller på Aarhus Teater 1966. R blev tilknyttet Aalborg Teater 1966 som skuespiller og instruktør og som lærer ved elevskolen 1967. S.å. var han virksom i oprettelsen af Jomfru Ane Teatret og kunstnerisk leder for én sæson af teatret Vestergade 58 i Århus. Freelance instruktør fra 1968 og chef for Gladsaxe Teater 1984-92 og igen fra 2006 for Gladsaxe Ny Teater. På Aalborg Teater markerede han sig hurtigt som en af sin generations interessanteste instruktører med så forskellige opgaver som Shakespeares Hamlet 1969, Ibsens Peer Gynt 1970 og Bernard da Costas fantastiske komedie Storhertugindens afsked 1972. Peer Gynt-forestillingen blev med den forlængede scene ud på en rampe gennem tilskuerrummet den første store demonstration af Rs bestræbelse på at bryde kukkasseteatrets rammer. 1971 iscenesatte han Holbergs Jeppe på Bjerget på Det Ny Teater med Buster Larsen i titelrollen. Et samarbejde, der blev gentaget i Rs spillefilmsdebut med stykkets filmatisering i 1981. Inspireret af Luca Ronconi/Teatro Liberos gæstespil med Ludovico Ariostos Orlando Furioso på Lindøværftet 1970 fik han i Gladsaxe Teaters utraditionelle og fleksible rum mulighed for at udfolde sine bestræbelser for et stort og gedigent folkeligt totalteater med en dramatisering af Holbergs roman Niels Klims underjordiske rejse 1973. Denne teaterform blev styrende for hans chefperiode på Gladsaxe Teater med bl.a. Goethes Faust 1978, Ernst Bruun Olsens Claire Lacombe og den store revolution 1989 og afslutningsforestillingen Odysséen 1992 i Gerz Feigenberg og Rs dramatisering. Ved siden af disse store, maleriske forestillinger har han i et andet repertoire demonstreret sine store evner som personinstruktør i forestillinger med en mere sammensat personkarakteristik som fx Arthur Millers Heksejagt og Edward Albees Hvem er bange for Virginia Woolf ?, begge Gladsaxe Teater 1977.

Efter en længere periode, hvor han med en psykologisk realisme helligede sig tv- og spillefilmsproduktion, vendte han 2001 tilbage til teatret med iscenesættelsen af Caryl Churchills uhyggeligt drømmeagtige, men dog realistisk spillede Fjernt Herfra på Edison, fulgt op 2002 af Ibsens Samfundets støtter Folketeatret og Ernest Thompsons Vores sensommer Det Kongelige Teater s.å., samt Henri Nathansens Indenfor Murene Det Kongelige Teater 2005. Bror til Claus R. Se også Dramatisering.

Teaterpriser: Karen Marie Thorsens Legat, Statens Kunstfonds Livsvarige kunstnerydelse, Teaterkatten.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig