Drag Show, første led af eng. slang siden 1870, specielt in drag i betydningen ‘mænds optræden i kvindetøj’. DS anvendes i moderne tid hovedsagelig om mandlig optræden som kvinde i homoseksuel kønspolitisk sammenhæng. Det må ikke forveksles med den lange tradition med baggrund i moralske og sociale konventioner, der har ligget bag europæisk og asiatisk teaters mandlige fremstilling af kvinderoller.

Mandlig karikerende fremstilling af kvinder blev i 1800-tallets England en del af music-hall underholdningen, og den østrigske skuespiller, hr. Kirchner, gav i århundredets midte forestillinger på Det Kongelige Teater, hvor han optrådte som kvinde. Straffesager mod Studenterforeningen fra sidst i 1800-tallet fortæller om karnevaller med mænd i drag, der holdt sangerindepavillon, en tradition som indtil sidst i 1990'erne stadig kunne ses i Bakkens Hvile med Hardy Dræby som Mona Lisa og i 1980'erne i Bøssehuset på Christiania. Med det 20. årh.s fokus på køns- og seksualitetsspørgsmål er sammenhængen mellem homoseksualitet, transvestisme og drag-performance blevet tydeligere. I USA findes en række professionelle entertainere med speciale i drag, mens det i Danmark især har været revyroller eller grupper som Danny Drags bestående af Bendt Reiner og Poul-Kristian (Jensen), der har udbredt professionel drag. Sideløbende findes i den homoseksuelle undergrund en tradition for DS med fx det hedengangne diskotek Madam Arthur som 1980'ernes foretrukne drag-sted. Den alternative og radikale bøssebevægelse benyttede sig fra 1970'erne og frem af drag som politisk og teatralsk udtryksform. I 1980'erne begyndte Bøssehuset at holde skønhedskonkurrencer, kaldt Frøken Verden, for drag queens (eller rendestensfisseletter, som man kaldte dem). Med flytningen af den årlige konkurrence til Den Grå Hal i 1996 blev den en kommerciel succes med overvældende besøgstal. Via engelsk tv er den australske komiker Barry Humphries siden 1980'erne blevet verdenskendt som Dame Edna.

Bibliografi: Baker, R Drag: a History of Female Impersonation in the Performing Arts 1994; Senelick, L The Changing Room: Sex, Drag, and Theatre 2000.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig