Leopold Jessner, 1878-1945, tysk instruktør og teaterleder. Ved siden af Max Reinhardt og Erwin Piscator var J mellemkrigstidens betydeligste tyske instruktør. Da han 1919 overtog ledelsen af Staatliches Schauspielhaus i Berlin, forvandlede han det tidligere noget støvede kejserlige hofteater til en folkescene, der afspejlede tidens idemæssige brydninger.

Js teater var politisk, men langt fra Piscators revolutionære klassekampteater. J var humanist og en glødende forkæmper for det skrøbelige tyske demokrati. I denne kamp tog han klassikerne, især Shakespeare og Fr. Schiller, til hjælp. Som indledning til sin chefperiode iscenesatte han Schillers Wilhelm Tell 1919 som et ‘friheds-skrig’. Js klassikeropsætninger, ofte i samarbejde med scenografen Emil Pirchan, var altid underlagt en vision og byggede på radikale tekstbearbejdelser. De udspillede sig i et arkitektonisk rum, en neutral scene i flere niveauer, der gav spillet dynamik og rytme. Ofte brugte han en abstrakt trappekonstruktion, den såkaldte Jessner-Treppe, der fik mange efterligninger. J var beundret som instruktør, men på grund af sin kompromisløse humanisme og jødiske afstamning skabte han sig også mange fjender blandt tysk-nationale monarkister og nazister. I 1930 forlod han chefposten, og 1933 emigrerede han. Efter gæsteinstruktioner i England, Holland og ved Habima Teatret i Tel Aviv kom han til USA, hvor han døde i Los Angeles.

Bibliografi: Jessner, J Schriften. Theater der zwanziger Jahre 1979; Müllenmeister, H M Leopold Jessner. Geschichte eines Regiestils 1958.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig