Læser man i nationale og internationale oversigtsværker om børnelitteratur, vil man næsten alle steder se John Locke og Jean-Jacques Rousseau omtalt som to filosoffer, der har haft stor betydning for børnelitteraturens udvikling. Set fra en dansk synsvinkel synes Locke dog ikke at have spillet nogen nævneværdig rolle, mens Rousseau mest har virket gennem de tyske pædagoger, som han i vid udstrækning inspirerede. Her tænkes på de allerede nævnte filantroper Basedow og Campe, hvortil kommer Salzmann, som jeg straks skal vende tilbage til.

Men først en tydeliggørelse af Lockes og Rousseaus tanker om børn, opdragelse og læsning som supplement til det, der tidligere er sagt om deres opfattelse af fabler (se Fabler). Begge filosoffer beskæftigede sig i øvrigt ikke kun med opdragelse, men i høj grad også med samfundets indretning.

Noter

En kortfattet præsentation af John Lockes tanker, herunder hans pædagogik, findes i Svend Erik Stybes John Locke (1965). Om Jean-Jacques Rousseau, se Peter Wivels Rousseau: fantasien til magten (1998). Litteraturen om både John Locke og Rousseau er omfattende.

Vejviser

Værket Historien om børnelitteratur udkom i 2006. Teksten ovenfor er kapitlet Tidsånden.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig