Kanaltunnelen, jernbaneanlæg under Den Engelske Kanal mellem Folkestone i England og Coquelles nær Calais i Frankrig, taget i brug i 1994.

Anlægget består af tre parallelle tunneler, hvoraf de to er jernbanetunneler med en indvendig diameter på 7,60 m. Den tredje er en lednings- og flugttunnel; den har en diameter på 4,80 m og ligger mellem de to jernbanetunneler. En række tværtunneler forbinder jernbanetunnelerne med denne tunnel.

Den samlede længde er 51 km, hvoraf de 38 km er undersøiske. På det dybeste sted ligger tunnelerne 40 m under havbunden og 100 m under havets overflade.

Efter omfattende forundersøgelser påbegyndtes projekteringen i 1986, og tunnelbyggeriet begyndte i 1987. Tunnelerne er gravet og boret fra hhv. den engelske og den franske side.

Lednings- og flugttunnelen blev boret først og tjente som forsøgstunnel for boreudstyr og som rekognosceringstunnel for vurdering af jordbundsforholdene.

Gennem jernbanetunnelerne føres dels højhastighedstog, der kører mellem London og Paris og Bruxelles, dels biltog, der kører i pendulfart mellem Folkestone og Calais.

Togene kan transportere 800 passagerer og for biltogenes vedkommende desuden 120 personbiler og 12 busser. Togenes maksimale kørehastighed i tunnelerne er 140 km/h.

Kanaltunnelen blev bygget for og drives af et privat fransk-engelsk selskab, Eurotunnelkonsortiet, som i 1986 af den engelske og franske regering fik koncession på Kanaltunnelen for en 65-års-periode regnet fra 1987.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig