Brugergrænseflade. Siden midten af 1980'erne har man i grafiske brugergrænseflader anvendt vinduer, ikoner og menuer. Ikonerne giver brugeren mulighed for at se nogle af objekternes egenskaber uden først at skulle åbne dem. Pop up-menuen gør indlæring af gyldige kommandoer overflødig.

Brugergrænseflade - generationer, Udviklingen inden for brugergrænseflader kan opdeles i fem generationer. Hver ny generation har i forhold til den foregående været nemmere at håndtere for brugeren, men har også krævet mere datakraft.

Gruppekørsel (eng. batch processing) dominerede i 1950'erne. Brugerens program blev kørt som en del af en større gruppe programmer. Normalt afleverede brugeren hulkort til en operatør, som kørte programmet, hvorefter brugeren fik udskrifter med resultatet. Dette gav naturligvis ikke brugeren nogen mulighed for at gribe ind, hvis computeren ikke fortolkede hulkortene som forventet.

Linjeorienterede brugergrænseflader var det mest udbredte i 1960'erne, men bruges stadig fx i operativsystemet DOS. Her kan man skrive kommandoer på én linje og få et svar (interaktivt system). En kommando til at slette et dokument kan fx være "DELETE kapitel1.txt -z". En ulempe er, at brugeren selv er nødt til at huske de mange elementer i en gyldig kommando med stor risiko for slå- og stavefejl.

Fuldskærms-brugergrænseflader dominerede i 1970'erne og ind i 1980'erne, specielt på store mainframecomputere. Hvert skærmbillede indeholder et antal felter, som brugeren kan redigere. Ved at vise lister af felter på skærmen stiller de mindre krav til brugerens hukommelse. Når brugeren skal slette et dokument, kan det gøres ved at sætte en kode (fx d for delete) ud for et dokument i en liste.

Grafiske brugergrænseflader blev oprindelig udviklet af Xerox, men kom først for alvor på markedet i 1984 med Apples Macintosh. Siden begyndelsen af 1990'erne har alle væsentlige brugergrænseflader været grafiske, og især Microsofts system Windows har medvirket til deres popularitet. I disse gøres så mange objekter som muligt, fx dokumenter, synlige på skærmen, og deres egenskaber vises ved farver eller symboler.

Objekter og symboler kan flyttes rundt med en mus, og et dokument slettes ved at dets symbol (en såkaldt ikon) flyttes til et billede af en papirkurv. Grafiske brugergrænseflader har ofte mange menuer (lister af handlinger, objekter eller egenskaber), som fritager brugeren for at skulle huske kommandoer og stave disse korrekt.

Multimedie-brugergrænseflader har siden midten af 1990'erne givet nye muligheder for forøget brugervenlighed og et større udvalg af interaktionsformer end de grafiske. Nye brugergrænseflader forsøger at anvende medier som håndskriftsgenkendelse, film og video, lydeffekter, talegenkendelse og virtual reality.

Læs videre om design og forskning inden for brugergrænseflader.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig