Cyberspace, elektronisk rum, hvori mennesker og maskiner kommunikerer og interagerer med hinanden. Data- såvel som telekommunikation foregår også i cyberspace, men betegnelsen bruges især om simuleret, computerskabt virkelighed, den såkaldte virtual reality, hvor forudsætningen for interaktiv informationsudveksling er til stede.

Faktaboks

Etymologi
Ordet cyberspace er en sammentrækning af engelsk cybernetics, kybernetik, og space, rum eller sted.

Ordet anvendtes første gang i 1984 af den amerikanske forfatter William Gibson i romanen Neuromancer (da. Neuromantiker, 1991). William Gibson definerede cyberspace som "fælles hallucination", et på én gang konkret og ikke-eksisterende sted, hvor mennesker kan forsvinde, og hvor hybride, kybernetiske livsformer udvikler sig. Begrebet er dog langt ældre og kan føres tilbage til de første forsøg med automation.

Film kan siges at foregå i cyberspace, og er man filosofisk stemt, kan også litterær fiktion siges at etablere virkeligheder, der forekommer håndgribelige, skønt de i realiteten ligger i cyberspace. Til disse fælles hallucinationer eller elektroniske rum hører også de globale computernetværk, primært internettet.

Fra midten af 1980'erne har stadig flere billedkunstnere og kompositionsmusikere arbejdet med koncepter fra den computerskabte virkelighed, jf. computerkunst og computermusik. I litteraturen har parallelle verdener og menneskeskabt virkelighed været kendt siden oldtiden, men er især dominerende i de fantastiske genrer. I 1980'erne begyndte man at bruge betegnelsen cyberpunk om forfattere, der tematiserer den virtuelle virkelighed. William Gibson er denne strømnings modstræbende profet, men også Bruce Sterling (f. 14.4.1954), forfatter til bl.a. Islands in the Net (1988, da. Øer i nettet, 1994) og The Hacker Crackdown (1992) kan nævnes.

På film er cyberspace skildret i genrefilm som Ridley Scotts Blade Runner (1982), Brett Leonards (f. 14.5.1959) The Lawnmower Man (1992, Manden med plæneklipperen) og i Bruce Wagners (f. 20.3.1953) tv-miniserie Wild Palms (1992). Men også i en mainstreamfilm som Barry Levinsons Disclosure (1994, Afsløringen) indgår virtual reality i realistisk sammenhæng. Andy og Lana (Larry) Wachowskis filmtriologi The Matrix (1999–2003) stillede bl.a. spørgsmålstegn ved, om den fysiske verden, vi lever i, i virkeligheden er cyberspace.

I cyberspace er futuristiske nøglebegreber som den globale landsby, det posthumane samfund og den verdensomspændende storby blevet realiteter. Simulationer i cyberspace anvendes endvidere i mange praktiske sammenhænge, bl.a. inden for militær uddannelse og træning og inden for arkitektonisk formgivning, jf. simulator.

Internettet – og især visse online computerspil – har skabt mulighed for, at man delvist kan skabe sig en alternativ identitet "på nettet", og at sociale relationer kan skabes og opretholdes, uden at de involverede kender hinandens fysiske identitet (se chat). Dermed har cyberpunkens profetier fundet vej ind i mange menneskers hverdag.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig