Genetisk algoritme, computersimuleret evolution, der benyttes til søgning efter gode løsninger til svære og komplekse problemer, hvor mulige løsninger kan formuleres kompakt og efterprøves hurtigt.

Simulering af den biologiske evolution på computer blev prøvet af flere forskere uafhængigt i 1960'erne og er siden blevet videreudviklet. Idéen bag teknikken er at simulere Darwins biologiske evolutionsteori ved at kode mulige løsninger i "kromosomer" bestående af "gener". Disse løsninger konkurrerer derefter, efter princippet "survival of the fittest", om at blive udgangspunkt for nye løsninger. Nye løsninger genereres ved at ændre de eksisterende løsninger gennem mutationer af kromosomerne og ved at kombinere to eksisterende kromosomer ved rekombination. Både mutations- og rekombinationsoperatorer simulerer tilsvarende kendte biologiske operatorer. Derefter vurderes det, hvor gode de nye løsninger er, og ved gentagen udvælgelse gennem mange "generationer" forbedres løsningerne gradvis.

Genetiske algoritmer er heuristiske søgemetoder, der ikke garanterer at finde et problems optimale løsning, men som erfaringsmæssigt er velegnede til at løse svære problemer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig