• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

pier

Oprindelig forfatter HFBu Seneste forfatter Redaktionen

Pier. Når et skib lægger til en pier, en fritliggende kaj, optager de elastiske fendere stødene, så pierhovedet ikke ødelægges. Fortøjningen sker til pullerter placeret dels på pierhovedet, dels på fritstående konstruktioner. Adgangen til pierhovedet sker via en brokonstruktion, der bærer vejbane, rørledninger eller transportbånd for transport af malm, kul o.l.

Pier. Når et skib lægger til en pier, en fritliggende kaj, optager de elastiske fendere stødene, så pierhovedet ikke ødelægges. Fortøjningen sker til pullerter placeret dels på pierhovedet, dels på fritstående konstruktioner. Adgangen til pierhovedet sker via en brokonstruktion, der bærer vejbane, rørledninger eller transportbånd for transport af malm, kul o.l.

/@api/deki/files/22849/=ud_a_98981.mp3?revision=2

pier, (eng., af usikker opr.), oliepier, fritliggende kaj indrettet til losning og lastning af tankbåde. Da dette kun kræver rørledningstilslutning midtskibs, er der ikke brug for kajareal langs skibet. Pieren består derfor i reglen kun af et lille brohoved forbundet med land via en pælebåren adgangsvej, langs hvilken rørledningerne føres. Brohovedet bærer slangerne for tilslutning til skibet. Tankskibe er meget tunge med lasteevne op til mere end 350.000 t og kræver derfor store fenderværker for beskyttelse af skib og pierkonstruktion under tillægningsmanøvre. Fortøjningskræfterne er også meget store, især pga. virkning fra strøm og vind på de store skrog. Både fender- og fortøjningskræfter optages i skrå pæle eller caissonkonstruktioner, som kan modstå store vandrette kræfter.