Berlin - arkitektur og museer
Berlin Mitte
Byens centrum, Berlin Mitte, består af det middelalderlige Berlin, området omkring Unter den Linden og det tidligere Østberlins cityområde omkring Alexanderplatz, som blev stærkt ødelagt under 2. Verdenskrig.
Centralt i kvarteret ligger Nikolaikirche, Berlins ældste sakralbygning fra 1230. Et af byens smukkeste barokpalæer, Ephraimpalais (1761-1764) er genopført på Mühlendam.
I Klosterstrasse ligger Parochialkirche, Berlins første sakralbygning i barok (Johann Arnold Nering, 1695-1714). Bag kirken findes rester af den oprindelige bymur fra 1200-1300-tallet. Lige herved ruinen af et franciskanerkloster, der blev grundlagt i 1254.
Marienkirche ligger som en fortidens ø ved Fernsehturm og Alexanderplatz. Kirken er bl.a. kendt for en 22,6 m dødedansfresko fra 1485.
Det oprindelige Berliner Schloss
Spreeinsel, det oprindelige middelalderlige Cölln, var tidligere domineret af Berliner Schloss, der blev bortsprængt 1950 og erstattet af Palast der Republik (1973-1976, nedrevet 2008). Barokslottet blev opført efter udkast af Andreas Schlüter og Johann Friedrich Eosander von Göthe fra 1698 til 1716.
Til slottet hørte Lustgarten, oprindelig en nyttehave, senere eksercerplads; her ligger i dag Berliner Dom, en centralbygning i nybarok fra 1894-1905.
Kirkens krypt, Hohenzollerngruft, rummer omkring 100 sarkofager (heriblandt en sarkofag af Peter Vischer fra 1530).
Museumsinsel
Museumsinsel, nord for Lustgarten mellem Spree og Kupfergraben, er Berlins ældste udstillingscentrum og verdensberømt.
Schlossbrücke
Schlossbrücke over den vestlige arm af Spree med dens otte klassicistiske figurgrupper (1822-1824) er opført efter udkast af Karl Friedrich Schinkel og indleder pragtgaden Unter den Linden, der oprindelig var en ridevej fra slottet til Tiergarten.
Unter den Linden
Unter den Linden blev anlagt i 1647 under kurfyrst Frederik Vilhelm med seks rækker lindetræer. De første bygninger var mindre beboelsesejendomme, offentlige bygninger og palæer. Disse blev stort set revet ned omkring 1770 og erstattet med pragtbygninger med den hensigt at gøre gaden til en repræsentativ boulevard.
Zeughaus
Den første barokbygning var våbenarsenalet Zeughaus, opført efter udkast af Johann Arnold Nering 1695-1706. Facaden mod gården er udsmykket med 22 kraftfulde skulpturer af døende krigere udført af Andreas Schlüter, et hovedværk inden for tysk barok bygningsskulptur. Zeughaus er i dag rammen om et betydningsfuldt museum over tysk historie, Deutsches Historisches Museum.
Forum Fridericianum
Under Frederik 2. den Store skabte arkitekten G.W. von Knobelsdorff "Forum Fridericianum" i den østlige del af Unter den Linden, et kulturelt centrum med bl.a. Königliche Hofoper (1741-1743, i dag Deutsche Staatsoper), den katolske Sankt Hedwigs-Kathedrale (1747-1773) samt Prins Henriks Bypalæ (1748-1766), der i 1810 blev ramme om det traditionsrige Friedrich-Wilhelms-Universität, siden 1949 Humboldt-Universität.
Et ryttermonument af Frederik 2. den Store, udført af C.D. Rauch og opstillet 1851, blev i 1980 genopstillet på sin oprindelige plads midt på Unter den Linden.
Brandenburger Tor
Som afslutning opførtes portbygningen Brandenburger Tor (Carl Gotthard Langhans, 1788-1791), et frihedssymbol og et symbol på Preussens magt. I dag er Brandenburger Tor symbol på det nye Berlin og det genforenede Tyskland.
Arkitekten Karl Friedrich Schinkel
Arkitekten Karl Friedrich Schinkel satte om nogen sit præg på Berlin. På Unter den Linden opførtes 1816-1818 den klassicistiske vagtbygning, Neue Wache (oprindelig Königswache), der fra 1969, i DDR-tiden, stod som et monument over ofre for fascisme og militarisme; fra 1993 indviet som Zentrale Gedenkstätte der Bundesrepublik.
På Werderscher Markt troner Schinkels Friedrichwerdersche Kirche opført 1824-1830 i blank mur, en interessant sammensmeltning af middelalderlig gotisk mystik og klassicistisk ånd. Kirken rummer i dag et Schinkelmuseum og klassicistisk skulptur.
Barokpladsen Gendarmenmarkt hed oprindeligt Friedrichstädtischer Markt og var hovedmarkedspladsen i Friedrichstadt, der blev grundlagt i 1688. Den fornemme plads danner et lukket hele, idet den er flankeret af to monumentale kirkebygninger, Deutscher Dom (1701-1705) og Französischer Dom (1701-1708). Sidstnævnte var oprindeligt bestemt for huguenotternes gudstjenester, og kirken har da også siden 1930 været Huguenottenmuseum. 1780-1785 blev pladsen omstruktureret og begge kirker forsynedes med slanke kuppeltårne.
1818-1821 opførtes Schinkels Schauspielhaus over grundmurene af Carl Gotthard Langhals' Nationaltheater, der var udbrændt i 1817. Schinkels hus er et af den romantiske klassicismes hovedværker og bruges i dag til koncertsal. På pladsen foran Schauspielhaus blev et monument over Friedrich Schiller genopstillet i 1986.
Andre Berliner områder
På Spreebogen ligger Rigsdagsbygningen, opført i 1884-1894 med Paul Wallot som arkitekt i pompøs nyrenæssancestil; den nedbrændte i 1933, men blev genopført i 1958-1972 uden dog at blive brugt som parlamentsbygning.
Berlins vestlige citykvarter er gennemskåret af Kurfürstendamm, der påbegyndtes som pragtgade i 1882 med Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche (1891-1895) som centralt punkt.
Berlins deling
Med Berlins deling kom det gamle centrum til at ligge i øst, og et nyt voksede frem omkring Kurfürstendamm og den zoologiske have i vest. Flere andre forretningscentre skød op, fx i Wedding, i Neukölln og i Steglitz.
I øst opstod i 1950'erne, som noget af det første nybyggeri, Stalin Allee (fra 1961 Karl-Marx-Allee), som var bygget i Stalintidens "kransekagestil". Kvarteret udenom og ind mod Alexanderplatz var præget af højhusbyggeri fra 1970'erne og 1980'erne.
Hansaviertel
Tiergartens oprindelige velhaverkvarter, Hansaviertel, var delvis ubeboeligt efter 2. Verdenskrig. I 1953 blev området udskrevet til en international arkitektkonkurrence med opførelse af bungalower og højhuse omkring en kerne af indkøbscentre, en biograf og et bibliotek. Bebyggelsen blev et symbol på 1950'ernes vesttyske Wirtschaftswunder og var skabt af førende arkitekter som Walter Gropius, Alvar Aalto, Arne Jacobsen, Oscar Niemeyer, Kay Fisker mfl.
Berlin efter 1990
Tradition eller fornyelse
I Berlins udvikling siden genforeningen har den såkaldte Planwerk Innenstadt, hvori man forsøgte at opstille en fælles målsætning for de to bydeles sammensmeltning, ikke formået at skabe helhedstænkning. Diskussionen om den historiske bykernes rekonstruktion eller fornyelse har til tider antaget farceagtige dimensioner.
Berliner Schloss
Traditionalisterne har ønsket at genopføre de symbolladede monumenter, som blev nedrevet i DDR-tiden, fx Berliner Schloss og Schinkels Bauakademie.
Efter 12 års debat vedtog Rigsdagen i 2003 at genopføre slottets barokke facade omkring en ny bygning. I november 2008 blev den italienske arkitekt Franco Stellas udkast til slottets genopførelse enstemmigt vedtaget. Traditionalisterne fik, hvad de ønskede: en tilbageskuende, historisk bygning, ikke alene udstyret med barokfacade, men opført i den barokke arkitekturs ånd og tillige forsynet med en rekonstruktion af det tidligere slots kuppelkonstruktion.
Projektet orienterer sig mod det oprindelige Berliner Schloss og dets arkitekter Andreas Schlüter og Eosander von Göthe og er en hyldest til preussisk historie. Bygningen skal rumme Humboldt Forum, et samarbejde mellem Stiftung Preussischer Kulturbesitz, Staatsbibliothek og Humboldt-Universität. Humboldt Forum forventes indviet i 2020.
Genopførelsen af Karl Friedrich Schinkels Bauakademie har indtil 2006 resulteret i en modelrekonstruktion af et af bygningens hjørner; foran denne har man igen placeret de tre monumenter, blandt andet af Karl Friedrich Schinkel, der før 2. Verdenskrig stod i et anlæg foran bygningen. Man har fra 2016 planlagt en genopbygning af Schinkels Bauakademie.
Ligeledes er bygningen, der rummede DDR's udenrigsministerium, for hvilket Bauakademie måtte lade livet 1961-1962, blevet nedrevet i 1995.
Pariser Platz
Pariser Platz ved Brandenburger Tor er blevet bebygget med bygninger i en stil, der citerer den karakteristiske preussiske klassik i en række forskellige varianter, lige fra det nærmest folkloristiske Hotel Adlon (Patzsche & Klotz, 1995-1997) til de akademisk strenge Haus Sommer og Haus Liebermann (Joseph Paul Kleihues, 1996-1998); kunstakademiet Akademie der Künste er bemærkelsesværdigt ved at integrere den historiske bygning i en transparent nybygning (Günter Behnisch og Werner Durth (f. 1949), påbegyndt i 1998).
Frank O. Gehry overrasker med sin DZ Bank (1996-2001) i en i det ydre rolig traditionel og tilbageholdende byggestil, der udfordres af den ekspressive atriumkonstruktion i bygningens indre.
Friedrichstraße, byens genopstandne kommercielle pulsåre, er blevet bebygget med komplekser af Joseph Paul Kleihues, Hans Kollhoff (f. 1946), Jean Nouvel (stormagasinet Galerie Lafayette, 1998), Oswald Mathias Ungers og Philip Johnson, en broget række arkitektoniske forestillinger, som af kritikere er blevet kaldt "den uniformerede kedsommelighed".
På Unter den Linden kan fremhæves ombygningen af Deutsche Bank (Benedict Tonon (f. 1944), 1994-1997) samt Haus Pietzsch (Jürgen Sawade (f. 1937), 1993-1994).
Potsdamer Platz
Potsdamer Platz, som i en årrække lå helt ubebygget hen, da den lå på demarkationsterrænet mellem øst og vest har igen indtaget sin centrale funktion. Pladsen indgår som led i det nye sammenhængende cityområde, der etableres mellem Alexanderplatz i øst og zoo-området ved Kurfürstendamm i vest. Potzdamer Platz er samtidig det nye symbol på Berlins selvforståelse som metropol. Pladsen et af de mest ærgerrige projekter på det byplanmæssige og arkitektoniske plan i moderne tid. Den er genopstået i en stilart, man kunne kalde high tech-futurisme; et storkapitalistisk anarki af forretningshovedkvarterer, kontorer, shoppingcentre og kostbare beboelsesejendomme. Initiativet til bebyggelse blev taget af koncernen Daimler-Benz og indledtes i 1994. Pladsen består af 19 forskellige komplekser, hvor Daimler-Benz (Renzo Piano, 1994-1998), Sony (Murphy/Jahn Architects, 1996-2000) og A&T (Giorgio Grassi (f. 1935), 1996-1999) er de største.
Regierungsviertel
Efter at Berlin blev regeringssæde, er regeringskvarteret, Regierungsviertel — også kaldet "Band des Bundes", blevet opført på Spreebogen. Først og fremmest Bundeskanzleramt, opført af arkitekterne Axel Schultes (f. 1943) og Charlotte Frank (f. 1959) fra 1997 til 2001. Desuden de arkitektonisk afklarede parlamentsbygninger Alsenblock/Luisenblock opført fra 1997 til 2001 af arkitekten Stephan Braunfels (f. 1950).
Rigsdagsbygningen
Særlig opmærksomhed har offentligheden viet ombygningen af Rigsdagsbygningen (Norman Foster & Partners, 1994-1999). Fosters vældige elliptiske glaskuppel er forsynet med ramper, således at den er tilgængelig for besøgende, og et system af spejle kaster naturligt dagslys ind i Forbundsdagens plenarsal. Den danske kunstner Per Arnoldi har stået for farvesammensætningen af salen og 19 andre rum. Bygningen var i 1995 genstand for billedkunstnerne Christo og Jeanne-Claudes indpakning i sølvskinnende polypropylen.
Bundesratsgelände, der har til huse i den nu ombyggede preussiske landdagsbygning (1892-1904) i Leipziger Straße, har bronzeskulpturer af Per Kirkeby (2000) i det ydre kompleks.
Hauptbahnhof
Regeringskvarteret bliver betjent af det nye fashionable banegårdskoncept Berlin Hauptbahnhof – Lehrter Bahnhof, der blev indviet i maj 2006. Banegården har været under opførelse fra 1996 og er Europas største gennemkørselsbanegård. Den overdækkede banegårdshal er en stål- og glaskonstruktion, tegnet af Gerkan, Marg & Partners.
Det omkransende byområde benævnes Stadtquartier Lehrter Bahnhof. Pladserne nord og syd for banegården hedder Europaplatz og Washingtonplatz. Bebyggelsesplanen følger et forslag af O.M. Ungers (1994) og består af kontorer, beboelse og butikker.
Alexanderplatz
Ved Alexanderplatz befinder sig flere af Østberlins tidstypiske vartegn, det 365 m høje tv-tårn, Fernsehturm, der blev opført 1965-1969, Erich Johns (f. 1932) Urania-Weltzeituhr fra 1969 og det fredede springvand, Brunnen der Völkerfreundschaft, efter udkast af Walter Womacka (1925-2010). Womacka er også ophavsmand til mosaikfrisen Unser Leben, en af de største af sin art i Europa (125 m lang, 7 m høj), der pryder Haus des Lehrers, det første højhus i Østberlin, opført 1962-1964 efter tegninger af Hermann Henselmann (1905-1995). Den gamle bymidte rummer en række genopbyggede monumentalbygninger, tidligere regeringsbygninger fra DDR-tiden samt de fremmede repræsentationer.
Berlins forskellige kvarterer
Det tidligere centrale område på vestsiden har ligget hen i mange år med store byggetomter, da det lå tæt på muren. Efter murens fald er området igen blevet attraktivt, og meget nybyggeri er i gang.
Friedrichstraße er igen ved at blive en mondæn forretningsgade med talrige nyopførte butikspassager. Rigsdagsbygningen, der lå få meter fra muren og i de mange år siden krigen ikke har kunnet bruges til sit egentlige formål, er nu atter sæde for det tyske parlament og indgår i det nye store regeringskvarter, der opføres på Spreebogen.
Det sydvestlige Berlin er højstatusområde med mange fornemme villakvarterer, mens syd og sydøst fortrinsvis bebos af middelklassen og nord og øst overvejende af arbejderklassen.
I distriktet Kreuzberg er et stort område stærkt domineret af tyrkere. I det tidligere Østberlin er arbejderkvarteret Prenzlauer Berg hjemsted for mange asiater, der kom som gæstearbejdere i DDR-tiden.
Museer
Berlins kunstsamlinger var før 2. Verdenskrig koncentreret på Museumsinsel på nordspidsen af Spreeinsel.
Efter krigen blev de omfattende samlinger delt, og den stærkt beskadigede Museumsinsel blev efter delvis genopbygning taget i brug som DDR's museumscentrum.
I Vestberlin blev den ældre europæiske kunst anbragt i Museum Dahlem, egyptisk og antik kunst i Stüler-pavillonerne ved barokslottet Charlottenburg, mens 1800- og 1900-tallets kunst fik sin egen bygning i Neue Nationalgalerie på Kulturforum.
Efter genforeningen i 1990 blev de statslige samlinger i øst og vest forenet i tre museumscentre: Museumsinsel,Kulturforum Tiergarten og Museumszentrum Dahlem.
Idéen om et nyt kulturcentrum i byens vestlige del på de hærgede tomter i zonen mellem Tiergartens sydøstlige del og Landwehrkanal går tilbage til arkitekten Hans Scharoun. Hensigten var at skabe et "kulturbånd" fra Charlottenburg til Museumsinsel, men den historiske udvikling har overflødiggjort denne tænkning.
Det nye center på Kulturforum samt Museumsinsel, der organiseres og restaureres efter den såkaldte Masterplan Museumsinsel, skaber store samlede enheder for Stiftung Preussischer Kulturbesitz' omfattende samlinger. Gennemføres et Humboldt-Forum på Spreeinsel, bliver de store ikke-europæsiske samlinger fra Dahlem placeret i det genopførte Berliner Stadtschloss.
Sammen med Museumsinsels antikke og orientalske samlinger vil der dermed opstå et verdenskulturens samlingsted, og Museum Dahlem vil have udspillet sin rolle som museumscenter.
Fra 1996 skabtes interessante rammer for Stiftung Preussischer Kulturbesitz' samlinger af kunst efter 1945 i Museum für Gegenwart i den tidligere Hamburger Bahnhof på Invalidenstraße, én af Berlins tidligere store klassiske banegårdsbygninger, opført 1845-1847.
Et spændende museum er tillige det dekonstruktivistiske Jüdisches Museum, tegnet af Daniel Libeskind (indviet 2001).
I 2004 åbnede Berlinische Galerie – Landesmuseum für Moderne Kunst, Fotografi und Architektur i eget hus i Berlin-Kreuzberg. Museet viser moderne kunst med relation til byen Berlin.
Kirkegårde
Intet sted i Europa er så mange betydelige navne inden for kunst og kultur begravet på et så begrænset og overskueligt område som på Dorotheenstädtischer Friedhof eller Friedhof der Dorotheenstädtischen und Friedrichswerderschen Gemeinden, der ligger ved Chausseestrasse i Berlin-Mitte og hvis historie går tilbage til 1700-tallet. Kirkegården var lukket for nye begravelser, da Bertolt Brecht, der fra oktober 1953 boede og siden døde med udsigt til den, gennem forbindelser sikrede sig, at han kunne hvile der. Det tiltalte ham at ligge på den samme kirkegård som filosoffen G.W.F. Hegel, der har selskab af sin samtidige kollega J.G. Fichte.
Bertolt Brecht blev begravet den 17. august 1956, og hans eksempel dannede skole. Her samledes med årene DDR's kulturelite, bl.a. forfatterne Johannes R. Becher, Arnold Zweig og Anna Seghers, komponisterne Hanns Eisler og Paul Dessau, teaterinstruktørerne Erich Engel (1891-1966) og Wolfgang Langhoff (1901-1966), filminstruktøren Slátan Dudow, skuespilleren Helene Weigel og billedkunstneren John Heartfield. I 1961 blev forfatteren Heinrich Manns urne overført hertil fra USA. Senest, i december 2011 fandt forfatteren Christa Wolf, som både repræsenterede DDR-tiden og omstillingen til et forenet Tyskland, ganske logisk sin grav blandt ældre kolleger og forbilleder.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.