Notre-Dame de Paris.

.

Notre-Dame de Paris.

.

Notre-Dame de Paris.

.

Notre-Dame de Paris er Paris' hovedkirke, der ligger på Île de la Cité i Seinen. Med sine fem skulptursmykkede portaler, tre store rosevinduer med glasmalerier fra 1200-tallet samt de fritstående stræbebuer ved skib og kor står kirken som en manifestation af den franske gotiks idealer.

Den 130 m lange, femskibede basilika er opført i unggotisk stil fra 1163 til ca. 1345. Det høje slanke kor stod færdigt i 1182, vestfacaden med de to 69 m høje vesttårne i 1250.

Ved en brand den 15. april 2019 fik kirken omfattende skader. Det blev samme år besluttet at genopbygge kirken, som ventes at stå færdig i december 2024.

Notre Dames tilblivelse

Katedralens tilblivelseshistorie er tæt knyttet til Paris’ udvikling. Under det romerske herredømme blev byen anlagt på øen, som siden fik navnet Île de la Cité. Det var her, i Frankerrigets hurtigt voksende hovedstads centrum, at forløberen for den eksisterende katedral, den mindre Saint-Étienne, blev opført under Chlodovech 1. (400-500-tallet).

I 1160 indledte den indflydelsesrige biskop Maurice de Sully arbejderne på en ny katedral på Île de la Cité. For at gøre plads til de omfattende arbejder og materialer valgte han at nedrive Saint-Étienne, som der i dag kun findes rester af i undergrunden. Selve byggearbejdet blev påbegyndt i 1163.

Arkitekterne

I middelalderen var det ikke kutyme at hædre arkitekten, og den første arkitekt er derfor forblevet anonym. Men en sjælden undtagelse var arkitekterne i de næste faser af byggeriet, Jean de Chelles, Pierre de Montreuil (1200-1267) og Pierre de Chelles (som menes at være Jean de Chelles søn eller nevø).

Renoveringen under Ludvig 14.

Under Ludvig 14. blev den største renovering siden middelalderen foretaget. Således fik koret i begyndelsen af 1700-tallet sit udpræget barokke udtryk bl.a. med rigt udskårne korstole og gobeliner, der siden blev erstattet med voluminøse malerier.

Det var Jules Hardouin Mansart, Ludvig 14. førstearkitekt, som stod for ombygningerne.

Katedralen under Den Franske Revolution

Under Den Franske Revolution blev Notre-Dame nationaliseret, og siden har bygningsværket været i statens eje. I 1793 blev katedralen som en blandt flere kirker dedikeret til Fornuften (Culte de la Raison) med afsæt i idealet om frihed og lighed. Kirken undergik store ødelæggelser, og en stor del af inventaret blev fjernet eller stjålet.

Victor Hugo og Notre-Dame

Efter revolutionstiden forfaldt Notre-Dame. Og under Julirevolutionen i 1830 blev bygningsværket så ødelagt, at myndighederne besluttede at rive det ned til grunden.

Redningen kom fra en noget uventet kant: Forfatteren Victor Hugo udgav den historiske roman Notre-Dame de Paris – siden kendt som Klokkeren fra Notre-Dame – i 1831. Romanens store og øjeblikkelige succes vendte folkestemningen, og i stedet for at rive katedralen ned besluttede man at lade den gennemrestaurere.

Viollet-le-Ducs restaurering

Restaureringen skete i årene 1845-1864 under ledelse af Emmanuel Viollet-le-Duc. Han fornyede en stor del af den skulpturelle udsmykning, som blev ødelagt under Den Franske Revolution, bl.a. vestfacadens kongerække.

I Viollet-le-Ducs samtid var der stor modstand mod hans valg af stil til restaureringen. Ikke desto mindre holdt han ved beslutningen om at genopbygge og videreudvikle kirken i en personlig fortolkning af den gotiske stil. Således er fx det ikoniske 96 m høje spir fra denne restaurering.

Relikvierne og kunstværkerne

Notre-Dame er ikke kun central som bygningsværk i både religiøs og kulturhistorisk forstand. Den rummer også tre relikvier og betydningsfulde kunstværker samt Frankrigs største orgel med 8000 rør.

Relikvierne

Relikvierne, som hævdes at stamme fra Jesu korsfæstelse, blev ført fra Konstantinopel til Frankrig i 1239 af Ludvig 9. den Hellige. Ni år senere førte han det syvende korstog til Jerusalem.

Det første af relikvierne er Jesu tornekrone. I gennem århundrederne er alle tornene blevet givet bort af enten de byzantinske kejsere eller Frankrigs konger. Tilbage er blot de flettede grene, som er holdt sammen af guldtråd og opbevares i en tube af krystal udsmykket med en gylden jujubegren. Kronen vises frem under påskemesserne.

Det andet relikvie er et 24 cm langt stykke træ fra Jesu kors. Og det tredje er et 9 cm langt søm fra korsfæstelsen.

Kunstværkerne

I kirken står blandt andet Madonnastatuen La Vierge de Paris fra begyndelsen af 1300-tallet.

Fra 1630 til 1707 donerede guldsmedenes lav årligt et stort maleri til kirken, malet af tidens lovende unge kunstnere. Malerierne blev doneret den 1. maj hvert år, deraf navnet “Mays de Notre-Dame”. De forestillede scener fra apostlenes gerninger og hang flere steder i kirkerummet. Under Viollet-le-Ducs restaurering fandt man udsmykningen for tung og gammeldags, og flere af værkerne blev doneret til andre kirker. Men inden branden i 2019 kunne man stadig se 13 af de enorme malerier i katedralen.

Men først og fremmest er kirken kendt for de store mosaikvinduer, som filtrerer lyset i alle farver og er det ordnende princip for hele arkitekturen.

Branden i Notre-Dame i 2019

Notre Dame i 2023.
Notre Dame med stillads i december 2023 under genopbygningen.
Notre Dame i 2023.
Af .

Den 15. april 2019 opstod der brand i Notre-Dame, der var under ombygning. Årsagen til branden er stadig ukendt, men man mener ikke, at den var påsat. Under branden kollapsede taget og spiret. Men de kobberstatuer, som udsmykkede spiret, var blevet taget ned inden branden for at blive restaureret. Derfor er de bevaret. Spiret er siden blevet genopbygget i identisk stil og på ny sat op på kirken.

Under branden lykkedes det et opbud på ca. 400 brandmænd at redde en stor del af kunstværkerne og relikvierne ud af kirken, og allerede få timer efter branden var der rejst penge til at påbegynde genopbygningen af Notre-Dame.

Man havde håbet at være færdig med genopbygning og restaurering til OL i Paris i sommeren 2024, men det har ikke vist sig muligt. Nu ventes katedralen i stedet at stå klar til jul i 2024.

Det mest besøgte monument i Frankrig

I 1991 kom Notre-Dame de Paris på UNESCO’s Verdensarvsliste. I den forbindelse blev katedralen kaldet “et hovedværk i verdens arkitekturhistorie”.

I 2018, altså året før branden, som siden har lukket kirken ned, mens restaureringen pågår, var det Frankrigs mest besøgte monument med ca. 13 millioner besøgende. Det betyder, at der i snit har været 30.000 besøgende dagligt.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer (2)

skrev Hans Ørbæk

Opdater med branden i 2019 og genopbygningen?

svarede Jørgen Nørby Jensen

Tak for din kommentar. Oplysningen fremgår nu af artiklen. Når vi får tilknyttet en fagansvarlig til området, vil vi bede vedkommende om at give en mere udførlig beskrivelse.

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig