Faktaboks

Filippo Brunelleschi
Født
1377
Død
1446

Filippo Brunelleschi. Den næsten 100 m høje kuppel på Firenzes domkirke, Santa Maria del Fiore, blev opført 1420-34 på en ottekantet tambur med store, runde vinduer; den 17 m høje lanterne blev først færdiggjort efter Brunelleschis død, mens rundgangen ved kuplens fod forblev ufuldført. Ved opførelsen af den mægtige kuppel, der består af en indre og en ydre skal, brød Brunelleschi med gotikkens udvendige stræbesystem. Kuplen blev bygget over en række større og mindre ribber, og de nedad- og udadgående kræfter blev bundet ved udformningen af selve murværket, bl.a. en indbygget ring af træ ved foden af kuplen.

.

Filippo Brunelleschi, 1377-1446, italiensk arkitekt og ingeniør, født i Firenze. Filippo Brunelleschi var ungrenæssancens betydeligste arkitekt. I 1399 var han i guldsmedelære, og i 1401 deltog han i konkurrencen om reliefsmykkede bronzedøre til baptisteriet i Firenze; både Brunelleschi og Lorenzo Ghiberti, hvis forslag blev udført, vandt konkurrencen.

Som arkitekt var Brunelleschi både påvirket af middelalderens byggestil i Toscana og af den antikke arkitektur i Rom. Fra 1417 til sin død var han knyttet til opførelsen af domkirken Santa Maria del Fiore i Firenze; hans hovedværk er kirkens vældige kuppel (1420-34), konstrueret som en dobbeltskal, en nyskabelse og en stor bedrift.

Samtidig udviklede han den matematiske læresætning for linearperspektiviske konstruktioner og udførte to byprospekter, som ændrede grundlaget for at skabe en tredimensional virkning på en todimensional flade.

Brunelleschis værker er karakteristiske ved deres pudsede mure og enkle udsmykning. Han bearbejder den korinthiske søjleorden og anvender profilerede gesimser og buer, vinduer med halvcirkelslag og cirkelrammer (tondi) i den lokale grå sandsten, pietra serena.

I Firenze har Filippo Brunelleschi projekteret og påbegyndt opførelsen af bl.a. arkaden ved Hittebarnshospitalet (1419), kirken San Lorenzo (1418-46) med Sagrestia Vecchia (1418-28), kirkerne Santa Maria degli Angeli (fra 1434) og Santo Spirito (1436-46) samt Pazzi-kapellet (1443) ved Santa Croce. De er alle eksempler på, hvorledes han udviklede samspillet mellem lys og arkitektoniske grundtyper.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig