Donatello, egl. Donato di Niccolò di Betto Bardi, ca. 1386-1466, italiensk billedhugger. Donatello var en af de ledende kræfter i skabelsen af renæssancens kunst, men i sin radikalitet rakte han også ud over perioden.

Med den antikke skulptur som inspiration stræbte han efter den realistiske og udtryksfulde gengivelse af den menneskelige figur. Donatello var først og fremmest virksom i fødebyen Firenze, men også i midt- og norditalienske byer, navnlig Padova (1443-53); han besøgte Rom 1432-33.

Efter en uddannelse som guldsmed lærte han bronzestøbning hos billedhuggeren Lorenzo Ghiberti og senere stenhugning ved et af domkirkebyggeriets værksteder i Firenze. Som udlært mester arbejdede Donatello for domkirkebyggeriets komité, for byens lav og for Medicifamilien.

Gennem værker som David (i marmor, Bargello, Firenze), Johannes Evangelist (Domkirken i Firenze) samt Markus og Sankt Georg til kirken Or San Michele udvikledes Donatellos stil 1408-18 fra en gotisk stilisering og elegance hen imod en naturalisme med vægten lagt på et sammensat psykologisk udtryk.

I senere arbejder som Jeremias og Habakuk (1416-26) til domkirkens kampanile samt alderdomsværkerne Judith og Holofernes (1455-57) foran Palazzo Vecchio og træskulpturen af Maria Magdalene (ca. 1455) til baptisteriet i Firenze blev typer og udtryk mere veristiske og ekspressive; hertil kom stedse mere dramatiske lys-skyggekontraster i draperibehandlingen. Donatellos frihed i forhold til de antikke forbilleder illustreres i værker som Sangertribunen (1432-35, Domkirkemuseet i Firenze) og i Bebudelsen (1435, Santa Croce, Firenze).

Figurens forhold til rummet optog til stadighed Donatello. Udformningen af skulpturerne afspejler altid deres placering i forhold til beskueren, ligesom statuerne efterhånden blev frigjort fra deres traditionelle plads i nicher og optrådte som selvstændige, plastiske størrelser.

Bronzestatuen af David (ca. 1445, Bargello, Firenze) er således den første friskulptur siden antikken. Donatello var også en af centralperspektivets første udøvere, dog i begyndelsen i det meget flade relief, der som Donatellos egen opfindelse tilnærmer det maleriet.

Blandt hovedværkerne af denne type er reliefferne til højalteret i kirken Sant'Antonio i Padova; de 22 bronzerelieffer udgør sammen med 7 bronzestatuer Donatellos største opgave, som han arbejdede på fra 1446.

I Padova skabte han også den første moderne rytterstatue siden antikken, løsrevet fra den middelalderlige gravfunktion, Gattamelata, der blev afsløret 1453.

Donatello efterlod sig ingen egentlige elever, men fik betydning for det samtidige maleri og den senere skulptur i Firenze samt afgørende indflydelse på norditaliensk renæssancekunst gennem maleren Andrea Mantegna.

Læs mere om italiensk billedkunst.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig