Claus Berg, f. ca. 1475-d. efter 1532, tysk-dansk billedskærer, billedhugger og maler, født i Lübeck. Claus Berg arbejdede muligvis i billedhuggeren Veit Stoss' værksted i Nürnberg, før han i begyndelsen af 1500-tallet blev inviteret til Odense af dronning Christine, der var gift med kong Hans. Claus Berg omtales 1507 som borger i Odense, og her blev han leder af et af Nordeuropas betydeligste billedskærer-, billedhugger- og malerværksteder, der udførte altertavler og krucifikser m.m. til en lang række danske kirker.
Claus Bergs hovedværk og eneste sikre arbejde er den mægtige tredelte sengotiske altertavle i Sankt Knuds Kirke i Odense (oprindelig udført til Graabrødre Klosters senere nedrevne kirke). Den rigt ornamenterede, malede og forgyldte tavle er forsynet med en talrig skare af figurer, i midterfeltet grupperet omkring den korsfæstede Jesus, på sidefløjene i scener fra Jesu lidelseshistorie.
I flere detaljer kan det påvises, at Claus Berg har anvendt forlæg fra Albrecht Dürers kobberstikserier. Malerierne på fløjenes ydersider er gået tabt. Tavlen må være blevet til på dronning Christines bestilling efter kong Hans' død i 1513, hvilket kan fastslås på baggrund af fodstykkets (predellaens) figurer, der viser dronningen i enkedragt samt medlemmer af kongefamilien. Stilen viser inspiration fra sydtysk kunst og er karakteriseret ved figurernes plastiske virkning og realistiske menneskeskildring.
Med udgangspunkt i Odense-tavlen er et stort antal værker i Danmark og Nordtyskland blevet tilskrevet Claus Bergs værksted, bl.a. altertavlerne i Bregninge Kirke på Ærø og Sanderum Kirke ved Odense samt krucifikser i bl.a. Asperup Kirke på Vestfyn, Vindinge Kirke på Østfyn og Sorø Kirke (1527).
Værkstedet har desuden fremstillet relieffer i kalksten, således ligstenene over kong Hans i Sankt Knuds Kirke i Odense (oprindelig i Graabrødre Klosters kirke) og over biskop Ivar Munk (d. 1539) i Ribe Domkirke.
Da den reformatoriske bevægelse for alvor begyndte at gøre sig gældende i Danmark op mod 1530, rejste Claus Berg muligvis i 1532 til Nordtyskland, hvor skulpturer i Güstrow, Wittstock og andre steder i Mecklenburg og Brandenburg kan tilskrives mesteren.
Læs mere om tysk billedkunst.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.