Quellinus, flamsk kunstnerfamilie. Billedhuggeren Erasmus d.æ. (ca. 1584-1640) grundlagde familiens værksted i Antwerpen, hvor han blev mester i 1606. Sønnen Erasmus d.y. (1607-78) var en alsidig historiemaler, der i 1630'erne arbejdede for Peter Paul Rubens og fra 1640'erne på eget værksted udførte bl.a. kartoner til billedvævninger.

Fra 1656 deltog han i udsmykningen af rådhuset i Amsterdam s.m. sin bror, Artus d.æ. (1609-68), der blev barokkens mest kendte flamske billedhugger med speciale i skulpturer i sort, hvid og polykrom marmor i en voldsom figurstil og overdådig ornamentik. Efter læretid i Rom 1634-39 hos François Duquesnoy og arbejdet ved Amsterdams rådhus 1648-58 ledede han værkstedet i Antwerpen.

Nevøen Artus d.y. (1625-1700) leverede herfra et stort gravmæle for feltherren Hans Schack til Trinitatis Kirke i København (1687-89). Hans søn Thomas (1661-1709/10) ledede fra 1689 opstillingen af gravmælet og forblev til 1707 i Danmark, hvor en række bestillinger på adelsgravmæler og epitafier fulgte, fx for Elisabeth Skeel og Frederik Gersdorff (1691) i Tølløse Kirke og for Marcus Gøye (1700) i Herlufsholm Kirke.

Thomas var stærkt inspireret af sin fars stil og materialebrug, og en barok overdådighed og livfuldhed kommer måske bedst til udtryk i statuerne på epitafiet for Sophia Elisabeth Carisius og hendes to ægtemænd, Constantin Marselis og Peter Rodsteen, (1702-04) i Aarhus Domkirke.

Læs mere om flamsk billedkunst.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig