• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Francisco de Zurbarán

Oprindelig forfatter Munk Seneste forfatter Ursula Fugmann

Francisco de Zurbarán. Sankt Thomas Aquinas' apoteose, malet 1631 af Francisco de Zurbarán til højalteret i dominikanernes Thomaskirke i Sevilla; i dag findes det næsten 5 m høje billede i Museo Provincial de Bellas Artes, Sevilla. Over Thomas' hoved svæver Helligåndsduen; tv. herfor sidder Kristus og Maria, th. Paulus og Dominicus. Den guddommeliggjorte Thomas står omgivet af de fire latinske kirkelærere, Ambrosius og Gregor 1. den Store, Hieronymus og Augustin. I forgrunden nederst knæler tv. tre dominikanere og kirkens stifter, ærkebiskop Diego de Deza, th. kejser Karl 5.

Francisco de Zurbarán. Sankt Thomas Aquinas' apoteose, malet 1631 af Francisco de Zurbarán til højalteret i dominikanernes Thomaskirke i Sevilla; i dag findes det næsten 5 m høje billede i Museo Provincial de Bellas Artes, Sevilla. Over Thomas' hoved svæver Helligåndsduen; tv. herfor sidder Kristus og Maria, th. Paulus og Dominicus. Den guddommeliggjorte Thomas står omgivet af de fire latinske kirkelærere, Ambrosius og Gregor 1. den Store, Hieronymus og Augustin. I forgrunden nederst knæler tv. tre dominikanere og kirkens stifter, ærkebiskop Diego de Deza, th. kejser Karl 5.

Francisco de Zurbarán, 1598-1664, spansk maler, fra 1629 virksom i Sevilla, fra 1658 i Madrid. Francesco de Zurbarán var en af de betydeligste spanske malere i 1600-t. Han udførte et væld af religiøse billeder til klostre og kirker, bl.a. til de spanske kolonier i Latinamerika, i en enkel, nærmest asketisk stil, påvirket af modreformationens doktriner.

Den strengt realistiske udtryksform med udpræget clairobscur (tenebrismo) udvikledes med årene til et blidere og mere sødmefyldt billedsprog.

For bystyret i Madrid malede han i 1634 Cádiz' indtagelse (Prado, Madrid). Francesco de Zurbarán var tillige en mester i den særlige bodegón-genre.