• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Francisco de Zurbarán

Oprindelig forfatter Munk Seneste forfatter Redaktionen

Francisco de Zurbarán. I den sene fase af sit virke malede Zurbarán en række fremstillinger af sin navnefælle, ordensstifteren Frans af Assisi fra 1200-t. Fælles for disse billeder er, at Frans vises som en bodfærdig asket med henført ansigtsudtryk; han er iført kapucinernes brune ordensdragt, en fremhævelse af de franciskanske reformbevægelser, og han har et kranium som attribut. Farverne er ikke så kontrastrige som i Zurbaráns tidligere billeder. Dette maleri fra ca. 1660 hænger i Alte Pinakothek i München.

Francisco de Zurbarán. I den sene fase af sit virke malede Zurbarán en række fremstillinger af sin navnefælle, ordensstifteren Frans af Assisi fra 1200-t. Fælles for disse billeder er, at Frans vises som en bodfærdig asket med henført ansigtsudtryk; han er iført kapucinernes brune ordensdragt, en fremhævelse af de franciskanske reformbevægelser, og han har et kranium som attribut. Farverne er ikke så kontrastrige som i Zurbaráns tidligere billeder. Dette maleri fra ca. 1660 hænger i Alte Pinakothek i München.

Francisco de Zurbarán, 1598-1664, spansk maler, fra 1629 virksom i Sevilla, fra 1658 i Madrid. Francesco de Zurbarán var en af de betydeligste spanske malere i 1600-t. Han udførte et væld af religiøse billeder til klostre og kirker, bl.a. til de spanske kolonier i Latinamerika, i en enkel, nærmest asketisk stil, påvirket af modreformationens doktriner.

Den strengt realistiske udtryksform med udpræget clairobscur (tenebrismo) udvikledes med årene til et blidere og mere sødmefyldt billedsprog.

For bystyret i Madrid malede han i 1634 Cádiz' indtagelse (Prado, Madrid). Francesco de Zurbarán var tillige en mester i den særlige bodegón-genre.