Hans Holbein d.y.

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Hans Holbein d.y. Ambassadørerne; maleri, 1533. National Gallery, London. Billedet er et portræt af de franske ambassadører Jean de Dinteville (1504-55) og th. Georges de Selve (1508/09-41), biskop af Lavaur. De kostbare klædedragter og tekstiler, det rigt indlagte marmorgulv samt bøger, musik- og videnskabelige instrumenter sættes i relief af forgrundens memento mori ('husk døden'), et forvredent kranium, der fremtræder med de rette proportioner, når det betragtes skråt fra siden.

Hans Holbein d.y., 1497-1543, tysk maler og grafiker. Holbein blev udlært i faderens, Hans Holbein d.æ.s, værksted i Augsburg og overtog fra den augsburgske tradition den sikre formsans og den glødende kolorit.

Fra 1515 virkede Hans Holbein i Basel, først som illustrator for forlæggerne Froben og Amerbach og til 1517 sammen med sin far. Først efter opholdet i Lombardiet i 1518 udviklede Holbein, inspireret af den italienske renæssance (bl.a. Leonardo da Vinci), en selvstændig stil, karakteriseret af større volumen og monumentalitet. Altertavlerne i denne periode viser stærk inspiration fra især Matthias Grünewald, fx alterpredellaen Kristus i graven (1521, Öffentliche Kunstsammlung, Basel).

Det var dog portrætmaleriet, der blev Holbeins væsentligste indsats. I 1524 rejste han til Lyon og Avignon, hvor han studerede fransk renæssancekunst, bl.a. Jean Clouet, og i 1526 kom han til England via Nederlandene med anbefalinger til humanisten Thomas More fra Erasmus af Rotterdam. Her virkede han til 1529 og malede portrætter af bl.a. Thomas More (1527, Frick Collection, New York). Efter hjemkomsten til Basel arbejdede han for byrådet og en række fremtrædende borgere.

Erasmus af Rotterdam. Maleri af Hans Holbein d.y., 1523-24.

Erasmus af Rotterdam. Maleri af Hans Holbein d.y., 1523-24.

Portrætterne af Erasmus af Rotterdam hører til hans kendteste værker. De første udførtes 1523-24, de senere 1530-32 som en hyldest til personen, det humanistiske studium og det intellektuelle arbejde.

Hovedværket inden for det religiøse maleri i denne periode er Borgmester Meyers Madonna med stifteren Jakob Meyer og familie omkring den stående Maria med barnet (1528/29, Residenzschloß, Darmstadt). Uforlignelig i sin personkarakteristik er den intime skildring af Kunstnerens hustru og deres to børn (1528/29, Öffentliche Kunstsammlung, Basel).

På grund af den reformatoriske billedstorm i Basel bosatte Hans Holbein sig permanent i London 1532. Hovedværker i denne periode er portrættet af købmanden Georg Gisze (1532, Gemäldegalerie, Berlin) og Ambassadørerne (1533, National Gallery, London) med den anamorfotiske afbildning af et kranium i forgrunden. I 1536 blev han hofmaler for Henrik 8., hvor han med en aldrig svigtende sans for karakterskildringen portrætterede kongen, hans mange hustruer og det engelske hof.

Thomas More tegnet af Hans Holbein d.y. kort tid efter, at han i 1526 var rejst til England (påskriften er senere); Royal Library, Windsor Castle. En mand for alle tider kaldte Erasmus sin åndsbeslægtede ven Thomas More (lat. omnium horarum homo), og denne karakteristik brugte instruktøren Fred Zinnemann i 1966 som titel på sin film A Man for All Seasons om Thomas Mores dramatiske liv.

Man kender ca. 500 tegninger og skitser fra Holbeins hånd, udkast til portrætmalerier, selvstændige portrætter samt forlæg til glasmalerier, guldsmedearbejder og våben. Den store træsnitserie Dødedans stammer fra 1523-26. Hans Holbein døde under en pestepidemi. 

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Hans Holbein d.y. Ambassadørerne; maleri, 1533. National Gallery, London. Billedet er et portræt af de franske ambassadører Jean de Dinteville (1504-55) og th. Georges de Selve (1508/09-41), biskop af Lavaur. De kostbare klædedragter og tekstiler, det rigt indlagte marmorgulv samt bøger, musik- og videnskabelige instrumenter sættes i relief af forgrundens memento mori ('husk døden'), et forvredent kranium, der fremtræder med de rette proportioner, når det betragtes skråt fra siden.

© Dette billede må du ...

Hans Holbein d.y. Ved tronfølgeren prins Edwards fødsel i 1537 lod Henrik 8. Hans Holbein d.y. udføre et legemsstort vægmaleri i The Privy Chamber i Whitehall Palace til anskueliggørelse af Tudordynastiets styrke. Maleriet gik tabt ved Whitehalls brand i 1698, men venstre halvdel af Holbeins forberedende tegning er bevaret. Den forestiller den triumferende, bredt skrævende Henrik 8. sammen med faderen, den knap så majestætisk udseende Henrik 7.

Viser 2 af 2 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
06/07/2011
Ekspert
UrsFu
Oprindelig forfatter
UrsFu
30/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki