Neue Sachlichkeit ('Ny saglighed') var en tysk kunstretning i 1920'erne.

Billedkunst

De portrætter, der blev udført under Neue Sachlichkeit udgør et vidunderligt billedgalleri, fx Otto Dix' Journalisten Sylvia von Harden fra 1926. En saglig karakteristik af en persons psykiske tilstand.

/Musée national d'art moderne, Paris.

Betegnelsen fremkom i 1923 og anvendtes som navn på en udstilling i Mannheimer Kunsthalle i 1925. Retningens hensigt var oprindelig "en overvindelse af ekspressionismen ved en kompositionel bunden, men samtidig genstandsorienteret fremstillingsform".

Neue Sachlichkeit havde to grupperinger, der begge dyrkede en detaljeret, realistisk udtryksform: en konservativ, klassicistisk og fransk-italiensk orienteret form, der omfattede malere som Alexander Kanoldt (1881-1939) og Georg Schrimpf (1889-1938) i München, og en socialkritisk, nutidig, grænsende til dadaistisk kunstfornægtelse, repræsenteret af bl.a. George Grosz, Otto Dix, Georg Scholz (1890-1945), Rudolf Schlichter (1890-1955) og Christian Schad i Berlin, Dresden og Karlsruhe. I dag regnes den sidstnævnte gruppering for den egentlige Neue Sachlichkeit.

Litteratur

Den nye saglighed i tysk litteratur kom mindre til udtryk i en bestemt stil end i emnevalg og holdning. Den moderne hverdag skulle indfanges, og almindelige menneskers liv og virke fremstilles på en realistisk og nøgtern måde. "Distance" var et nøgleord.

En genre som reportagen fik stor betydning, med Egon Erwin Kisch som hovednavnet. Dokumentarisk materiale lå ofte til grund for dramaer eller prosaværker som fx Ödön von Horváths Sladek, der schwarze Reichswehrmann (1928/1929) eller blev monteret ind i værket for at underbygge den fiktive handling som i Lion Feuchtwangers Erfolg (1930).

Til strømningens vigtigste repræsentanter hører endvidere bl.a. Ferdinand Bruckner, Marieluise Fleißer (1901-1974), Erich Kästner, Irmgard Keun (1905-1982) og Friedrich Wolf.

Film

Plakat til Walter Ruttmanns dokumentarfilm Berlin - Die Sinfonie der Großstadt fra 1927.
.

Neue Sachlichkeit fik filmisk udtryk med dokumentarfilm som Walter Ruttmanns Berlin — Die Sinfonie der Großstadt (1927) og socialt engagerede, realistiske byskildringer som Piel Jutzis (1896-1946) Mutter Krausens Fahrt ins Glück (1929, Mutter Krauses Himmelfart) og Berlin Alexanderplatz (1931) efter Alfred Döblins roman, Robert Siodmaks Menschen am Sonntag (1929) og Slatan Dudows (1903-1963) Kuhle Wampe (1932) med manus af Bertolt Brecht.

Også Georg Wilhelm Pabsts Die freudlose Gasse (1925, Bag Glædernes Maske) og såkaldte Straßen-film som Karl Grunes (1890-1962) Die Straße (1923, Gaden) med udkast til kulisser af den ekspressionistiske billedkunstner Ludwig Meidner, har tilknytning til retningen.

Musik

Fra midten af 1920'erne brugtes termen om en antiromantisk strømning i tysk kompositionsmusik. Førende var Paul Hindemith, der mente at finde objektivitet i en tilnærmelse til førklassiske musikformer, navnlig Bachs polyfoni, og en restauration af tonaliteten.

Man foretrak barokkens koncertprincip frem for tematisk, symfonisk udvikling, og man så musikværket som noget, der skulle udføres, snarere end som genstand for æstetisk fordybelse.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig