Computerkunst er kunst, som fremstilles ved brug af computer. Computerkunst er ofte baseret på idéer hentet fra filosofi, videnskab, kunsthistorie og samfund og kan fungere i dialog med andre udtryksformer som konceptkunst, videokunst, performance m.m.
Betegnelsen dækker i dag tre områder:
- Kunst, som skabes med computeren som udtryksmiddel eller som genstand for kunstnerisk undersøgelse. I det første tilfælde er resultatet billeder, fx printertegninger, fotografi, grafik og maleri, eller tredimensionale udtryk, i det andet tilfælde udforsker kunstneren computerens programmeringsmuligheder, databehandling, print, computeren som samlet it-system. Denne kunstform skriver sig tilbage til 1950'erne og repræsenteres af de tyske kunstnere Vera Molnar (1924-2023) med geometriske printtegninger baseret på algoritmer og Georg Nees (1926-2016) med printtegninger baseret på bl.a. tilfældighedskalkuler i computeren.
- Kunst, som undersøger forbindelsen mellem computer og omverden. Interface, brugergrænsefladen, står her i centrum af den kunstneriske proces. I snæver forstand omfatter den fx skærmbilledet, i bredere forstand inddrages også anden elektronik, fx video, monitorer, projektorer, lys og lydeffekter, sensorer, robotter m.m., styret af computeren. Resultatet kan tage form af elektroniske sansemiljøer baseret på computersystemets reaktioner på brugerens adfærd inden for et givet rum. De første eksempler på denne kunst kom frem i slutningen af 1960'erne. De omfatter i dag også virtual reality-teknikken. Blandt kunstnerne kan nævnes tyskeren Otto Piene (1928-2014), der arbejder med forskellige teknikker, herunder informatik, laser og lys, amerikaneren Joseph Nechvatal (født 1951), der overfører tegninger, fotografier og andet billedmateriale til acrylmaleri på lærred ved hjælp af scanning-, computer- og robotteknologi, samt amerikaneren Matt Mullican (født 1951), der fremstiller interaktive miljøer af arkitektonisk og semiotisk karakter lavet som skærmbilleder, der anvendes ved brug af virtual reality (immersiv interface).
- Kunst, som udforsker computeren som del af et større kommunikations- og informationssystem, fx computernetværker og fjernperception gennem satellit. Computeren behandles som særligt medie i den kunstneriske proces og antages i bredere forstand at have videnskabelige, økonomiske, sociale, politiske og kulturelle konsekvenser i form af et såkaldt cyberspace. Denne side af computerkunsten repræsenteres af den tyske gruppe Ponton European Media Art Lab (grundlagt 1986), der bl.a. deltog med en interaktiv tv-station på udstillingen Documenta 9 i Kassel 1992, baseret på brug af telefonsystemet til aktiviteter mellem brugere på stationens sendeflade.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.