• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

François Boucher

Oprindelig forfatter Munk Seneste forfatter Redaktionen

François Bouchers Venus' triumf (1740) kom tidligt til Stockholm. Bellman, der også yndede at skildre kærligheden som sanselig og mytisk på samme tid, så maleriet og skrev, i Fredmans epistel nr. 25, om Venus i sin pragt, omgivet af engle og delfiner, mens himlen over kærlighedens gudinde i digtet som i maleriet rummer både solskin og tordenskyer. Maleriet findes på Nationalmuseum, Stockholm.

François Bouchers Venus' triumf (1740) kom tidligt til Stockholm. Bellman, der også yndede at skildre kærligheden som sanselig og mytisk på samme tid, så maleriet og skrev, i Fredmans epistel nr. 25, om Venus i sin pragt, omgivet af engle og delfiner, mens himlen over kærlighedens gudinde i digtet som i maleriet rummer både solskin og tordenskyer. Maleriet findes på Nationalmuseum, Stockholm.

François Boucher, 1703-1770, fransk maler. François Boucher arbejdede i sin ungdom som dekorationsmaler og kobberstikker. Under et ophold i Italien 1727-32 var han især optaget af Giovanni Battista Tiepolos kunst.

Efter hjemkomsten fik François Boucher snart en mondæn kundekreds, hvilket ikke mindst skyldtes, at han var Mme de Pompadours protegé. Han malede hendes portræt adskillige gange (bl.a. Wallace Collection, London).

I 1735 blev han knyttet til den kgl. gobelinmanufaktur i Beauvais, som han blev direktør for i 1755. Hertil leverede han forlæg (kartoner) til gobeliner med især galante scener, ofte med en pikant amourøs pointe, ligesom han i de rent dekorative vævninger indførte kinesiske motiver, de såkaldte chinoiseries, der kom til at danne mode.

Francois Bouchers maleri Vertumne et Pomone fra 1765 i samtidig kobberstikgengivelse af A. de St. Aubin. 
Radering i prøvetryk

Francois Bouchers maleri Vertumne et Pomone fra 1765 i samtidig kobberstikgengivelse af A. de St. Aubin. Radering i prøvetryk "avant les lettres".

Fra kongen modtog François Boucher i 1737 de første bestillinger på oliebilleder, efterfulgt af udsmykningsopgaver på de kongelige slotte, heriblandt Fontainebleau og Versailles. 1765 blev han udnævnt til kgl. hofmaler og direktør for akademiet.

Boucher beherskede til fulde rokokotidens flygtige og overfladiske flothed i malemåden, og periodens ornamentale figur, rocaillen, indgik ofte i hans billeder, som i hovedværkerne Venus' triumf (1740, Nationalmuseum, Stockholm) og Venus' toilette (1751, Metropolitan Museum of Art, New York).

Omkring sine mytologiske figurer skabte François Boucher en kunstig, ofte noget kulørt verden, der sjældent bundede i direkte naturstudier. Frem for en psykologisk skildring af sine figurer og portrætter valgte Boucher oftest den erotiske sødme og det elegant frivole, som fx i fremstillingen af Louise Murphy (ca. 1745, Louvre), der med fornøjelse viser sin nøgne bagdel frem. Da smagen i Frankrig omkring 1760 ændredes i retning af et nyklassiscistisk udtryk, fik han ofte en ublid medfart af kritikken.