Søgeteksten el greco er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

El Greco

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

El Greco Grev Orgaz' begravelse; maleri 1586-88.

El Greco Grev Orgaz' begravelse; maleri 1586-88.

El Greco, (sp. 'grækeren'), egl. Domenikos Theotokopulos, ca. 1541-7.4.1614, græsk-spansk maler, billedhugger, arkitekt og kunstteoretiker.

El Greco blev født på Kreta, hvorfra han kendte den byzantinske billedtradition, som han også fandt i Venezia; her slog han sig ned ca. 1566. Han arbejdede en tid i Tizians værksted, men blev senere mere tiltrukket af Tintorettos og Bassanos ekspressive manierisme. I 1570 tog han over Parma til Rom, hvor han malede et par portrætter, bl.a. af lægen Giovanni Battista Porta (ca. 1570-75, Statens Museum for Kunst).

Pga. sin åbenlyse kritik af Michelangelo blev El Greco imidlertid hurtigt ildeset i de toneangivende kredse i Rom. Han rejste derfor til Spanien. Fra 1577 var han i Toledo, hvor han fik bestilling på højaltertavlen til San Domingo el Antiguo. Tavlen med de syv malerier, opbygget som en triumfbue, stod færdig i 1579 og betød en radikal fornyelse af den spanske religiøse billedtradition. Hovedbilledet med Marias himmelfart (Art Institute of Chicago) og Treenigheden (Pradomuseet, Madrid), der kroner tavlen, viser indflydelse fra såvel Tizian som Michelangelo.

Allerede her fremstår El Greco som en kontroversiel fortolker af religiøse emner, og senere kom han gang på gang i strid med bestillerne pga. sin frie behandling af en ellers cementeret ikonografi. Filip 2. afviste en altertavle til Escorialslottet med Den hellige Mauritius og den thebæiske legion (1580). Til kirken San Tomé i Toledo udførte El Greco til gengæld 1586-88 hovedværket Grev Orgaz' begravelse, der beskriver et under ved grevens gravlæggelse i 1323.

Dette blev El Grecos kunstneriske gennembrud, og han etablerede snart et omfattende værksted for at klare den store efterspørgsel. Han udførte dog fortsat højst originale billeder, hvor hans interesse for den religiøse mysticisme fandt afløb i en ekspressiv malemåde. Vha. et næsten fosforescerende lys, kolde farver, dybe skygger og ikke mindst forvrængninger i perspektiv og kropsproportioner opnåede han et dybt personligt, ofte næsten ekstatisk udtryk som fx i Kristus i Getsemane have (1590'erne, Toledo Museum of Art, Ohio).

Karakteristisk for El Grecos sene værker er de lange og slanke figurer med næsten dansende bevægelser som fx i Laokoon og hans sønner (1610-14, National Gallery of Art, Washington). El Greco udførte små modeller i gips og voks som forarbejder til nogle af sine oliebilleder. Han stod endvidere ofte for såvel de plastiske som de arkitektoniske detaljer i indfatningen af sine altermalerier. I begyndelsen af 1900-t. fik El Greco betydning for en række kunstnere, bl.a. ekspressionisterne og i Danmark J.F. Willumsen. 

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

El Greco Grev Orgaz' begravelse; maleri 1586-88.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
07/04/2011
Ekspert
UrsFu
Oprindelig forfatter
MSC
30/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki