Søgeteksten Lucas Cranach er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

Lucas Cranach d.æ.

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Lucas Cranach Korsfæstelsen. Billedet, der er malet i 1503 under eller lige efter Cranachs ophold i Wien, sandsynligvis til benediktinerklosteret i Attel i Bayern, kan i dag ses i Alte Pinakothek i München. Motivet er udført med den for den unge Cranach så typiske ekspressivitet med en hurtig, bred penselføring og dyb glød i farverne.

Lucas Cranach d.æ., ca. 1472-16.10.1553, tysk maler og grafiker. Lucas Cranach blev født i Kronach i Franken, hvor han stod i lære hos sin far, Hans der Maler. I Wien 1500-03 udførte han en række værker med rå patos og vitalitet og tunge monumentale figurer udført med bred penselføring og en usædvanlig dyb farveholdning. Det nye var en dynamisk, organisk naturskildring, der gjorde ham til den første mester inden for den såkaldte Donauskole.

Lucas Cranachs kunstneriske gennembrud byggede på hans kendskab til Albrecht Dürers grafik og til sengotisk bøhmisk/sydtysk værkstedstradition samt på et nært samarbejde med Wien-universitetets førende humanister, Johannes Cuspinian (1473-1529) og kredsen omkring Konrad Celtis. De vigtigste værker fra denne periode er dobbeltportrættet af Johannes Cuspinian og hustru (ca. 1502-03, Sammlung Oskar Reinhart, Winterthur) og Korsfæstelsen (1503, Alte Pinakothek, München).

Da Cranach i 1505 blev kaldt til Wittenberg som hofmaler for kurfyrst Frederik 3. den Vise af Sachsen, skiftede hans stil til betoning af ynde og overflade, en konsekvens af hans lederposition i et stort værksted, hvor hans populære motiver blev masseproduceret.

Efter 1520, da Wittenberg med kurfyrsten af Sachsens protektion af Martin Luther blev Reformationens vigtigste forpost, blev Cranach storproducent af lærestykker i reformatorisk ikonografi. Værkstedet arbejdede dog også for katolske fyrster, fx Albrecht af Brandenburg.

De reformatoriske temaer blev skabt i tæt samarbejde med Martin Luther, og i værkstedet fremstilledes bl.a. altre og grafiske illustrationer til talrige bibler og læreskrifter.

Martin Luther malet i 1543 af Lucas Cranach d.æ.; Uffizierne, Firenze. Siden 1532 var denne måde at portrættere Luther på blandt de prototyper, som Cranach og hans malerværksted kunne levere på bestilling. Det viste billede er den venstre del af et dobbeltportræt i lille format, malet på træ; den højre del er afbildet ved artiklen om Philipp Melanchthon. Samtidens europæiske lærde udvekslede indbyrdes sådanne portrætter af sig selv eller deres åndelige forbilleder.

Lucas Cranach er blevet kaldt "Reformationens reporter". Han leverede mange portrætter af kurfyrster og hoffolk og af reformatorerne Martin Luther og Philipp Melanchthon.

Populære var også hans moraliserende allegoriske fremstillinger, gerne med sanseligt skildrede nøgne kvindeskikkelser, fx Hvilende kildenymfe (ca. 1537, Musée des beaux-arts, Besançon). Statens Museum for Kunst i København ejer den største Cranachsamling uden for Tyskland og Østrig, bl.a. det symbolladede Melancholie fra 1532.

Cranach havde en fremtrædende position i Wittenbergs liv; 1519-43 sad han regelmæssigt i byrådet og var tre gange valgt til borgmester.

Hans to sønner arbejdede i værkstedet. Hans Cranach (ca. 1513-37) døde på en rejse til Italien; Lucas Cranach d.y. (1515-86) videreførte værkstedet og udviklede efterhånden en selvstændig kolorit. Bedst er hans portrætter, fx af faderen (1550, Uffizierne, Firenze).

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Lucas Cranach Korsfæstelsen. Billedet, der er malet i 1503 under eller lige efter Cranachs ophold i Wien, sandsynligvis til benediktinerklosteret i Attel i Bayern, kan i dag ses i Alte Pinakothek i München. Motivet er udført med den for den unge Cranach så typiske ekspressivitet med en hurtig, bred penselføring og dyb glød i farverne.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
02/06/2011
Ekspert
UrsFu
Oprindelig forfatter
UrsFu
29/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki