Masaccio

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

/files/19177/=ud_a_104505.mp3?revision=2

Perspektiv. Masaccio malede ca. 1427 freskoen Treenigheden i kirken Santa Maria Novella i Firenze. Med sit frontperspektiv giver billedet indtryk af et virkeligt rum, der åbner sig i muren, hvorpå det er malet. Alle vandrette linjer i motivet, som står vinkelret på billedfladen, fx i kassetteloftet, vil, når de forlænges nedefter, mødes i et punkt allernederst i billedet, det såkaldte hovedpunkt. Rumillusionen forstærkes ved, at billedet er placeret på muren, således at hovedpunktet befinder sig omtrent i beskuerens øjenhøjde, og ved at personerne er afbildet i naturlig størrelse.

Masaccio, 21.12.1401-1428, italiensk maler. Masaccio blev sandsynligvis uddannet i Firenze, i kontakt med Gentile da Fabrianos og Masolino da Panicales sengotiske stil, men også med de nye renæssancetanker hos Filippo Brunelleschi og Donatello.

Masaccios tidligste hovedværk er freskoudsmykningen af Brancaccikapellet i kirken Santa Maria del Carmine i Firenze, hvor han assisterede Masolino, der havde fået opgaven i 1424. Hovedudsmykningen består af scener fra apostlen Peters liv.

Blandt de billeder, der tilskrives Masaccio, er Uddrivelsen af Paradiset, der i sin skildring af menneskelig fortvivlelse er et af ungrenæssancens hovedværker, og Skattens mønt. Masaccios og Masolinos ufuldførte billeder blev senere færdiggjort af Filippino Lippi.

Til Santa Maria del Carmine i Pisa malede Masaccio i 1426 en altertavle, i hvis Korsfæstelse (Museo di Capodimonte, Napoli) gotikkens guldgrund er bevaret og renæssancen kun markeret i Marias tunge krop og den forvrængende forkortning af Kristus.

Freskoen Treenigheden (ca. 1427) i kirken Santa Maria Novella i Firenze er det første udtryk i monumental målestok for tidens interesse for det perspektivisk opbyggede billedrum, hvis konstruktion støttedes af principper i Brunelleschis arkitektur. Masaccio tog i 1427 til Rom, hvor han døde.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Masaccio malede ca. 1427 Uddrivelsen af Paradiset ved indgangen til Brancaccikapellet i Santa Maria del Carmine i Firenze. Mere end noget andet markerer denne scene Masaccio som renæssancekunstner; i sin søgen efter virkeligheden har han her gengivet en hjerteskærende sorg, som det aldrig var gjort tidligere. Billedet fik betydning for Michelangelo, der gentog motivet i loftet på Det Sixtinske Kapel med større anatomisk kunnen, men uden Masaccios drama.

© Dette billede må du ...

Masaccio Skattens mønt; maleri, ca. 1425. Santa Maria del Carmine, Firenze. Silkehandlerfamilien Brancaccis kapel i kirken Santa Maria del Carmine blev i 1420'erne udsmykket med freskoer af malerne Masolino og Masaccio (suppleret i 1480'erne af Filippino Lippi). De viser scener fra Adam og Evas og Sankt Peters liv. Efter rensning og restaurering af kapellet, afsluttet i 1989, står freskoerne med deres oprindelige klare farver.

Viser 2 af 2 billeder

Filer

FilTilføjet af 
[+ud_a_104505.mp3 (6.51 kB)

Ingen beskrivelse

Admin

05/02/2009

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
16/10/2013
Oprindelig forfatter
ENyh
01/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki