Jugendstilen fik sit navn efter tidsskriftet Jugend, der udkom i München i perioden fra 1896 til 1940. Titelbladet på Jugend, nr. 36, september 1898 er tegnet af Julie Wolfthorn (1864-1944).
.

Jugendstil er betegnelsen for en stilart inden for kunst og kunsthåndværk, arkitektur og interiørkunst, der var fremherskende fra ca. 1890 til 1905 som en tysk parallel til fransk art nouveau. I Italien kaldes stilen liberty eller stile floreale, i Danmark betegnes fænomenet skønvirke, der dog både stilistisk og i udfoldelsesområder adskiller sig væsentligt fra sine europæiske sidestykker.

Faktaboks

Etymologi
1. led i ordet jugendstil kommer af tysk jugend 'ungdom'.

Stilen fik sit navn efter tidsskriftet Jugend, der udkom i München i årene fra 1896 til 1940. München blev sammen med Berlin, Weimar og Darmstadt de vigtigste centre for stilens udbredelse, og den viser betydelige variationer i de fire byer.

Jugendstilens formsprog

Thomas Theodor Heine skabte den aggressive røde bulldog i 1896 til det satiriske ugeblad Simplissisimus, der udkom fra 1896 i München. Hunden blev varemærket for bladet.

I modsætning til art nouveau er jugendstilens form- og ornamentverden nok inspireret af flora og fauna, men naturelementerne integreres i en mere stiliseret form og kombineres med lineære og geometriske strukturer, der har lighed med klassicismens formsprog.

Stilen opstod i kunstnerkredse, som var kritiske over for det etablerede kunstliv. Den var en reaktion mod fin de siècle-tidens stilefterligninger og havde rod i den engelske Arts and Crafts-bevægelse og dens kamp for det gode håndværk og frygt for standardisering og masseproduktion.

Med jugendstilen søgte man at skabe helheder i ting, rum og bygninger, og den karakteriseres af afbalancerede asymmetriske, flydende forløb.

Jugendstilens talerør

Man manifesterede sig i nye udstillingssammenslutninger og via grafisk nyskabende tidsskrifter, i München foruden Jugend også det satiriske Simplicissimus (1896), i Berlin Pan (1895) og Die Insel (1899). I form og indhold var tidsskrifterne inspireret af engelske forbilleder som The Studio og The Yellow Book.

Billedkunsten

Perioden var en storhedstid for grafik, plakat- og bogkunst med navne som Max Klinger, Thomas Theodor Heine, Bruno Paul, Heinrich Vogeler og nordmanden Olaf Gulbransson.

Thomas Theodor Heine. Berliner Secessions III. Kunstausstellung, maj-oktober 1901, plakat. Perioden var en storhedstid for grafik, plakat- og bogkunst.
.

Jugendstil i München

Alfred Kubin. Das Grausen ('Rædslen'), ca. 1902, tegning, tusch, pen, laveret.
/Leopold Museum, Wien.

I München opstod en særegen stil blandt malere som Franz von Stuck, Leo Putz (1869-1940) og Carl Strathmann (1866-1939), hvis motiver kredsede om antikke romerske symboler og stærkt erotiserende femme fatale-skildringer. Münchener Secession blev dannet i 1892 af blandt andre Franz von Stuck, Wilhelm Trübner og Peter Behrens. En interessant skikkelse i Münchens kunstnerkredse var desuden den østrigske tegner og illustrator Alfred Kubin.

Franz von Stuck. Salome, detalje, 1906, olie på lærred.
/Lenbachhause, München.

Jugendstil i Wien

Gustav Klimt. Bauerngarten mit Sonnenblumen ('Gårdhave med solsikker'), ca. 1907, olie på lærred.
/Oberes Belvedere, Wien.

I Østrig dannedes i 1897 kunstnersammenslutningen Wiener Secession, af blandt andre Gustav Klimt, Koloman Moser og arkitekten Joseph Maria Olbrich. En parallel til jugendstilen udvikledes i secessionsstilen, der havde talerør i tidsskriftet Ver Sacrum (1898).

Koloman Moser. Die geistigen Tugenden ('De åndelige dyder'), 1904-1907, glasvinduer i arkitekten Otto Wagners kirke, Kirche am Steinhof ved Wien.
/Kirche am Steinhof, Wien.

Arkitekturen

Otto Wagner. Stadtbahn Station Karlsplatz i Wien opført fra 1899 til 1901.
.
Peter Behrens. Haus Behrens. Bygningen blev opført i 1901 som en del af kunstnerkolonien Mathildenhöhe i Darmstadt.
/Mathildenhöhe, Darmstadt.
Richard Riemerschmid. Deutsche Werkstätten Hellerau, 1909-1910, Gartenstadt Hellerau, Dresden. Foto Margret Hoppe (født 1981).
/Gartenstadt Hellerau, Dresden.

I Wien var jugendstilens ledende arkitekter Joseph Maria Olbrich, Josef Hoffmann og Otto Wagner; sidstnævnte skabte en ny samhørighed mellem funktion og dekoration i sine stationsbygninger af støbejern og glas fra 1890'erne til Wiens Stadtbahn.

Wienerarkitekterne havde tidligt gode kontakter til Storbritannien, hvor påvirkningerne især kom fra den skotske arkitekt Charles Rennie Mackintosh.

Arkitekten Adolf Loos, der gik ind for udekoreret arkitektur, formidlede idéer fra samtidige amerikanske arkitekter som Louis Sullivan og Frank Lloyd Wright.

Sullivans ornamentik prægede desuden den svenske arkitekt Ferdinand Boberg. I Prag ses tendenser beslægtet med Wienerstilen i fx Jan Koteras (1871-1923) bygninger.

I Darmstadt i Tyskland opstod en helt ny bydel, kunstnerkolonien Mathildenhöhe med kunstnervillaer, atelier- og udstillingsbygninger under medvirken af bl.a. Peter Behrens, Joseph Maria Olbrich og Hans Christiansen (1866-1945).

Josef Hoffmann. Palais Stoclet, opført fra 1905 til 1911, Bruxelles. I 2009 blev Palais Stoclet optaget på UNESCO's Verdensarvsliste.
.

En forening af arkitektur, billedkunst og kunsthåndværk

Tidens ideal var den alsidige kunstner, der beherskede både fri og dekorativ kunst. Arkitekten Richard Riemersschmied tegnede således teatret Kammerspiele i München med alt inventar og desuden sølvtøj og keramik. Han stod desuden for den overordnede idé for havebyen Hellerau ved Dresden og opførte blandt andet værkstedbygningerne for den idealistisk baserede møbelfabrik, Deutsche Werkstätten Hellerau i årene fra 1909 til 1910,

Billedhuggeren Hermann Obrist tegnede både møbler og tekstiler, ligesom August Endell, der udførte såvel facadedekorationer som møbler. Peter Behrens var aktiv i centrene i München, Berlin og Darmstadt både som arkitekt, grafiker og designer af møbler, kunsthåndværk m.m.

August Endell udformede facaden til fotoatelieret Hof-Atelier Elvira i München fra 1897 til 1898. Facaden blev ødelagt af nationalsocialisterne i 1937, og huset blev bombet i 1944. Foto fra 1920.

Wiener Werkstätte

Blümergläser 'Blomsterglas', udført i 1896 efter tegning af den tyske grafiker og kunsthåndværker Karl Köpping.

.

I Østrig var det bl.a. Koloman Moser og Oskar Kokoschka, der arbejdede for Wiener Werkstätte, dannet 1903 af Hoffmann og Olbrich. Dette værksted udviklede sig til periodens mest eksklusive producent af møbler og kunsthåndværk.

Glaskunst

I Tyskland kom eksklusiv glaskunst fra Lötz' hytte i Bøhmen og fra Karl Köpping (1848-1914), der formede sarte, farvede glas som blomster. Organisk inspirerede former kendetegner også arbejder i glas af Louis Comfort Tiffany i USA.

Jugendstilpåvirkninger i Danmark

Blandt danske repræsentanter for jugendstilen var arkitekten Anton Rosen, maleren og formgiveren Johan Rohde, kunsthåndværkeren Thorvald Bindesbøll, sølvsmeden Georg Jensen, maleren og kunsthåndværkeren Jens Ferdinand Willumsen og billedhuggeren Jens Lund.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig