Irland - billedkunst og arkitektur

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Middelalder

Muiredachs kors i Monasterboice nord for Dublin. Et særkende for de irske stenkors er cirklen omkring korsskæringen, hvorfor de betegnes ringkors. Muiredachs kors fra ca. 900 er et eksempel på de senere, rigt ornamenterede stenkors med udhuggede figurer i relief.

Den tidlige irske kunst var stærkt påvirket af keltisk kunst. Landet blev kristnet allerede i 400-t., og kristendommen og den keltiske kultur udmøntede sig i en rig og original udtryksform, især inden for skulptur, bogmaleri og kunsthåndværk, der blomstrede omkring klostrene. Inden for skulpturen udvikledes det karakteristiske stenkors med en cirkel omkring korsskæringen, stående på en pyramideformet base. Både korset og basen blev rigt ornamenteret, senere også med udhuggede figurer i relief.

Det tidligste europæiske bogmaleri stammer fra Irland, hvortil det menes indført i 600-t. af koptiske munke. Blandt hovedværkerne er Book of Durrow fra anden halvdel af 600-t. med de fire evangelier; det er første gang, man ser venstre bogside udelukkende udformet som ornamenter. 

Initialside fra den irske evangeliebog Book of Kells, udført ca. 800. Trinity College Library, Dublin. Denne side med den latinske tekst Liber Generationis Domini indleder Matthæusevangeliet. Bogstaverne LIBER er skrevet sammen i det store initial og står i den runde medaljon. I det firkantede felt nedenunder er skrevet GENE/RATI/DNI med skiftevis rød og purpur skrift. I et lille felt øverst ses en engel, evangelisten Matthæus' symbol.

Det mest berømte illuminerede håndskrift er Book of Kells fra ca. 800, der har ornamenter på alle sider på nær to; desuden ses et stiliseret portræt af Jesus og fortællende scener fra hans liv. Begge håndskrifter findes i Trinity College i Dublin, mens Book of Lindisfarne (The Lindisfarne Gospels) fra ca. 700 er på British Museum. En raffineret dyre-, spiral- og båndslyngsornamentik breder sig på bogsiderne ligesom på de mange liturgiske genstande af guld og sølv, der i 800- og 900-t. blev de plyndrende vikingers bytte og derved bidrog til udbredelsen af denne ornamentik. Et særligt irsk bidrag til arkitekturen er de høje, runde tårne, ofte opført til befæstning af kirkerne. Klostrene ligger i dag i ruiner, mens kirkerne Christ Church og Saint Patrick's Cathedral vidner om senmiddelalderens bygningskunst.

1750 - 2010

Den engelske erobring og kolonisering af Irland bremsede fra senmiddelalderen videreudviklingen af en særlig irsk kunst. I forbindelse med den økonomiske højkonjunktur i anden halvdel af 1700-t., skildret af den britiske maler Francis Wheatley (1747-1801), slog den koloniale elites æstetiske idealer igennem... Læs videre om irsk billedkunst og arkitektur efter 1750.

Læs mere om Irland.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Muiredachs kors i Monasterboice nord for Dublin. Et særkende for de irske stenkors er cirklen omkring korsskæringen, hvorfor de betegnes ringkors. Muiredachs kors fra ca. 900 er et eksempel på de senere, rigt ornamenterede stenkors med udhuggede figurer i relief.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
03/12/2010
Ekspert
MSH
Oprindelig forfatter
CWils
31/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki