Epitafium Maria
Elias Fiigenschoug. Detalje af epitafium i Mariakirken i Bergen, ca. 1650.
Af /UiS.
Licens: CC BY NC ND 4.0
Labrofossen
Thomas Fearnley. Labrofossen ved Kongsberg, 1837. Olie på lærred.
Fearnley boede det meste af sit liv i udlandet. Han var velorienteret om de rådende strømninger i europæisk maleri. I sommeren 1836 malede han i Norge.
Af /Nasjonalmuseet.
Licens: CC BY 4.0

Norge - billedkunst - barok til 1840, Portrætmaleriet indførtes i 1600-tallet som en ny genre af tyske og danske indvandrere. Elias Fiigenschoug, der virkede i Bergen ca. 1630-60, var den betydeligste norske portræt- og landskabsmaler; hans klare og nøgterne stil har fællestræk med den nederlandske guldalder. Inden for træskærerkunsten optog træskærerne den europæiske baroks formsprog, primært til kirkeinventar.

Den dansk-norske Mathias Blumenthal blev med portrætter og vægmalerier den førende maler omkring 1750. Med det kulturelle centrums forskydning fra Bergen mod Østlandet og med borgerskabets etablering i begyndelsen af 1800-tallet blev betydningen af portrætmaleriet øget med fx Jacob Munch (1776-1839) og Mathias Stoltenberg, og siden udvikledes landskabsmaleriet som led i udviklingen af den nationale identitet.

Den internationalt orienterede Johan Christian Dahl skabte dramatiske naturscener, der dannede forbillede i romantikken.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig