Baldisholteppet
Baldisholteppet. Billedvævning, sidste halvdel af 1100-tallet.
Af /Nasjonalmuseet.
Licens: CC BY 2.0

Den karakteristiske fællesnordiske kunst, som blev skabt i tiden fra ca. 800 til 1. halvdel af 1100-tallet, havde rod i den germanske dyreornamentik. Mod slutningen af perioden levede den sammen med den romanske kunst, som nu dominerede.

Vikingekunsten udfoldede sig på alle slags flytbare genstande samt på bygninger og mindesten, bl.a. runesten. Der er bevaret meget.... Læs videre om vikingetidens kunst.

Middelalder og renæssance

Aske
Edvard Munch: Aske, 1895.
Af /Nasjonalmuseet.
Licens: CC BY 2.0
Madonna
Edvard Munch (1863-1944) er Norges internationalt mest kendte billedkunstner. Madonna (1894) indgår i hans serie "Livsfrisen" fra 1890-erne.
Af /Norges nationalmuseum.
Licens: CC BY 4.0

Den bedst bevarede billedkunst stammer næsten udelukkende fra kirker og knytter sig enten til bygningerne (portaler, kalkmalerier) eller repræsenterer liturgiske hovedstykker (altre, døbefonte og kultbilleder, fx krucifikser og helgenfigurer).

Meget afspejler en provinsiel tilegnelse af strømninger i de europæiske kerneområder, men herudover findes også betydelige eksempler på en original kunst, frembragt i spændingsfeltet mellem det udefrakommende og en ældre, hjemlig tradition, knyttet til træet som materiale. Endelig finder man eksempler på kunstneriske stiludtryk, som bedre end andetsteds har overlevet her i periferien af Europas kristne civilisation.

Marmorhovedet af kong Eystein (1100-tallet, Historisk Museum, Bergen) er en enestående bygningsskulptur og et af de tidligste eksempler på herskerfremstillinger inden for romansk skulptur.

Krucifikser i træ samt andre kultbilleder viser meget forskelligartede inspirationskilder. Krucifiksgruppen fra Giske (1200-tallet, Historisk Museum, Bergen) knytter sig til en antikpræget naturalisme, der fra slutningen af 1100-tallet udgik fra de store franske katedraler.

Måske er stilen formidlet via England ligesom i figuren fra Tyldal af Olav 2. den Hellige (Nationalmuseet). Alt i alt var den engelske indflydelse stærk; det gælder også de 31 bemalede alterbordsforsider (frontaler) fra 1250-1350, herunder Olav den Hellige-frontalet (1320-40, Nidarosdomen), som er Europas største enkeltgruppe inden for højmiddelalderligt tavlemaleri.

I senmiddelalderen prægedes kunsten af importerede værker fra de tyske hansestæder, siden fra Nederlandene. I 1500-tallet sås de første portrætter, især af gejstlige.

Barok til 1840

Portrætmaleriet indførtes i 1600-tallet som en ny genre af tyske og danske indvandrere. Elias Fiigenschoug, der virkede i Bergen ca. 1630-60, var den betydeligste norske portræt- og landskabsmaler; hans klare og nøgterne stil har fællestræk med den nederlandske guldalder....Læs mere om norsk billedkunst fra barokken til 1840.

1840-2010

Fra 1840'erne videreudviklede Hans Gude og August Cappelen (1827-52) det romantiske, idealiserede landskabsmaleri, inspireret af ophold i Düsseldorf, der var datidens lærested for mange norske kunstnere. Den første norske folkelivsskildring skabte....læs mere om norsk billedkunst 1840-2010.

Læs videre om

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig