Istanbul. Sultanmoskéen Süleymaniye Camii opført 1550-56 for sultan Süleyman 1. af arkitekten Sinan. Foto 2011.

.
Licens: Brukerspesifisert

Osmannerriget. Panel af keramiske fliser (frittegods), fra İznik, Tyrkiet; ca. 1540. Davids Samling. Fliserne danner et blomstermotiv i en raffineret farvesammensætning: klar blå, turkis, vissengrøn og hvid. Rosenbusken, hyacinten og tulipanen blev populære motiver på İznik-fajancernes fade, kander og ikke mindst fliser. Fliserne kan stadig ses på de ældre tyrkiske bygningsværker. Det lille motiv øverst i højre hjørne er det kinesiske skymotiv.

.

Kunsten i Osmannerriget betegner et af højdepunkterne i den islamiske kunst. Med centrum i Istanbul udvikledes i 1400-tallet et nyt form- og ornamentsprog. I arkitekturen opstod centralkuppelmoskéen, hvor arkitekten Sinans Süleymaniye-kompleks fra 1550'erne blev normgivende.

Monumentale badeanlæg, basarer, skoler og hospitaler opførtes af fint tilhugne sten; pavilloner og kiosker ses fx i sultanpaladset Topkapı Sarayı i Istanbul.

Væggene dækkedes af fliser i en farveskala, der ligesom på fajancerne er blå, grøn, sort og bolusrød på hvid bund. Ornamentikken viser stiliserede blomster, planter og kalligrafi i mønstre, hvor granatæble og tulipan dominerer; de ses også på silke- og fløjlsstoffer samt knyttede og vævede tæpper. Bogmaleriet blomstrede med bl.a. koranmanuskripter og figurrige kompositioner i historiske værker.

Kalligrafiske mesterværker skabtes ikke kun på fliser, men især i tugraer, sultanens ornamentalt udformede signatur på love og bekendtgørelser.

Den osmanniske kunst omsatte indtryk fra Vestens kunst og gav inspiration til Europas kunst.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig