Søgeteksten Agnes Slott-Møller er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

Agnes Slott-Møller

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Agnes Slott-Møller i sit atelier.

Agnes Slott-Møller i sit atelier.

Agnes Slott-Møller, 1862-1937, dansk maler, uddannet på Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder 1878-85 og hos P.S. Krøyer 1885-86; g.m. Harald Slott-Møller 1888.

Agnes Slott-Møller brugte det realistiske formsprog til at udtrykke en erkendelse af det eksistentielle og åndelige og placerede sig dermed inden for symbolismen.

I motiver fra især Danmarkshistorien og folkeviserne inspireredes hun af den danske natur og middelalderen som det oprindelige og sande, fx Tidemand og Jomfru Blidelil (1914, Hotel Dagmar, Ribe).

1891-1900 var hun tilknyttet Den Frie Udstilling som stiftende medlem. Ligesom vennen Georg Brandes og ægtefællen Harald Slott-Møller deltog hun i den offentlige debat med markante meninger.

Recensenten og Dyret; maleri fra 1916 af Agnes Slott-Møller, ophængt i Odense Teaters publikumsfoyer som pendant til maleriet Hagbarth og Signe af samme kunstner. Maleriet viser 16. scene af Johan Ludvig Heibergs vaudeville Recensenten og Dyret (1826), der udspiller sig blandt Dyrehavsbakkens forlystelser. Den var blevet opført på Odense Teater i sæsonen 1915/16.

I den såkaldte "Bondemalerstrid" i 1907, hvor ægteparret Slott-Møller sammen med enkelte meningsfæller som maleren Gudmund Hentze (1875-1948) vendte sig mod Fynboerne og deres impressionistiske stil og hverdagsnære motivvalg, led de et nederlag, som koblede dem af den aktuelle udvikling og førte til en del bitterhed, selvom især Agnes Slott-Møller forblev feteret i nationalistiske kredse til sin død.

 

Læs også om Agnes Slott-Møller i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Agnes Slott-Møller Jomfru Blidelil; maleri, 1899. John Hunovs Samling. Motivet er hentet fra folkevisen om Tidemand og Blidelil. Med venstre hånd trykket mod hjertet og den højre skyggende for øjnene mod Solen flyver jomfru Blidelil i fjederham mod Tidemand, som hun tiltrækkes af, dog uden at kende ham. For at vinde hende har han kastet runer på to roser, motivet på billedrammen, der således indgår i den samlede komposition. Maleren arbejdede videre med motiver fra folkevisen til den endelige udformning som et triptychon i 1914.

© Dette billede må du ...

Agnes Slott-Møller Recensenten og Dyret; maleri fra 1916, ophængt i Odense Teaters publikumsfoyer. Maleriet viser 16. scene af J.L. Heibergs vaudeville Recensenten og Dyret (1826), der udspiller sig blandt Dyrehavsbakkens forlystelser. Den var blevet opført på Odense Teater i sæsonen 1915/16.

© Dette billede må du ...

Agnes Slott-Møller (1862-1937), født Rambusch. Foto Christensen & Morange 1885. Det Kongelige Biblioteks portrætsamling.

Viser 4 af 4 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Redaktionen
23/06/2012
keuner
02/02/2010
Redaktionen
19/01/2010
Ekspert
EFabr
Oprindelig forfatter
ClSte
02/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki