Søgeteksten Anna Ancher er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

Anna Ancher

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Anna Ancher: Pigen i køkkenet. 1883 og 1886.

Anna Ancher: Pigen i køkkenet. 1883 og 1886.

Anna Ancher, Anna Kirstine Ancher, 18.8.1859-15.4.1935, dansk maler. Med sine evner som menneskeskildrer og som kolorist regnes Anna Ancher som en af den danske malerkunsts virkelig store kunstnere. Hun var født og opvokset på Skagen, datter af købmands- og kroholderparret Ane Hedvig og Erik Brøndum.

Her fik hun tidligt kontakt med billedkunsten gennem de malere, der i kortere eller længere tid slog sig ned for at arbejde; blandt dem var Michael Ancher, som hun giftede sig med i 1880. Familien havde i tre år (1875-78) ladet hende tage undervisning på Vilhelm Kyhns malerskole i København, så hun kunne udvikle sit talent.

I sommeren 1879 blev Skagen ved et tilfælde mødested for malere, som havde rejst i Europa, bl.a. nordmændene Christian Krohg og Frits Thaulow, der var optaget af de nye strømninger, som gik i retning af en sandere skildring af virkeligheden (se Skagensmalerne).

Det viste sig nu, at Anna Anchers talent lod sig forløse af den nye kunsts idealer, og det følgende forår debuterede hun på Charlottenborg med Lars Gaihede snitter en pind (1880, Skagens Museum), et kunstværk, hvis realisme var stærkere end vanligt i samtidens maleri.

De følgende somre i 1880'ernes begyndelse kom stadig flere kunstnere til Skagen for at dyrke friluftsmaleriet, og det længe ventede nybrud i skandinavisk maleri blev skabt i et fællesskab, hvoraf Anna Ancher var en vigtig part med arbejder som Blind kone, Blå Ane (1882, Skagens Museum) og Pigen i køkkenet (1883-86, Hirschsprung).

Anna Ancher: Gammel mand; maleri, ca. 1918. Portrættet er et studie til »Vorherre modtager det døde barn«. Fra Helga Anchers dødsbo.

Anna Ancher malede helst enkle motiver både fra skagboernes hverdag og fra sit eget familieliv, herunder portrætter af moderen, af Michael Ancher og datteren Helga.

Men efter et halvt års ophold i Paris satte hun sig også for at løse større opgaver med en mere kompliceret komposition, fx En begravelse (1891, Statens Museum for Kunst) og Et missionsmøde (1903, Skagens Museum).

Imidlertid viser hendes olieskitser, som først for alvor er blevet kendt efter hendes død, hvor intenst optaget hun var af at udforske farven og lyset, og hvor stærkt og gribende hun kunne skildre fiskerbefolkningen, især børn og gamle; disse skitser findes bl.a. i Michael og Anna Anchers Hus i Skagen, der åbnede som museum i 1967. Her findes også hendes æsker med pastelfarver bevaret. En undersøgelse af hendes pastelmaleri (publiceret 2008) har givet værdifulde oplysninger om, hvordan hun opnåede de raffinerede farvevirkninger, hun er kendt for.

Anna Ancher havde det for kvinder af sin generation sjældne held at nyde respekt for sin faglighed, ikke blot hos sin ægtefælle, men også hos andre malere, og med sin egen families støtte kunne hun undgå de fleste huslige pligter. Hun rejste sammen med sin mand (bl.a. til Wien 1882 og Paris 1885 og 1889), udstillede regelmæssigt, og hendes maleri har ofte repræsenteret dansk kunst i udlandet.

I 1904 modtog Anna Ancher Eckersbergs Medalje, i 1913 Ingenio et Arti.

Læs også om Anna Ancher i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Anna Ancher malet af ægtemanden Michael Ancher. Billedet stammer fra datteren Helga Anchers dødsbo. Det Kongelige Bibliotek.

© Dette billede må du ...

Anna Ancher: Pigen i køkkenet. 1883 og 1886.

© Dette billede må du ...

Anna Ancher: Missionsmøde ved Fyrbakken på Skagen fra 1903. I slutningen af 1800-tallet nåede Indre Mission Skagen.

© Dette billede må du ...

Anna Ancher: Gammel mand; maleri, ca. 1918. Portrættet er et studie til »Vorherre modtager det døde barn«. Fra Helga Anchers dødsbo.

© Dette billede må du ...

Anna Ancher. Foto: Fred. Riise. Det Kongelige Bibliotek.

Viser 5 af 5 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Redaktionen
15/04/2013
EFabr
21/03/2010
Redaktionen
29/09/2009
Ekspert
EFabr
Oprindelig forfatter
EFabr
29/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki