• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Harald Slott-Møller

Oprindelig forfatter ClSte Seneste forfatter Redaktionen

/div/div/pre, function 'web.xml' failed with response:
async operation has not finished

Harald Slott-Møller, 1864-1937, dansk maler, uddannet på Kunstakademiet 1881-83 og på Kunstnernes Frie Studieskoler hos P.S. Krøyer 1883-86; g.m. Agnes Slott-Møller 1888.

Med bl.a. maleriet Fattigfolk. I dødens venteværelse (1888, Statens Museum for Kunst) var Harald Slott-Møller en fremtrædende repræsentant for realismen.

Men under sin bryllupsrejse 1888-89 til Tyskland, Italien og Paris blev han påvirket af middelalderkunst, jugendstil og symbolisme, fx portrættet af Anne Marie Carl Nielsen (1890, Carl Nielsen-Museet, Odense), hvor håret er udskåret og forgyldt, og Dansk landskab (1891, blandingsteknik, deponeret på Statens Museum for Kunst), hvor rammen inddrages i kunstværket.

Slott-Møller var 1891 stiftende medlem af Den Frie Udstilling, men forlod den i 1900, da modernistiske strømninger begyndte at gøre sig gældende.

Efter Slott-Møllers opfattelse skulle kunsten, etisk og æstetisk, være bindeleddet mellem det åndelige og dagliglivet, og kunsthåndværket står centralt i hans produktion; bl.a. var han 1902-06 kunstnerisk leder af fajancefabrikken Aluminia.

/div/div/pre, function 'web.xml' failed with response:
async operation has not finished

Harald Slott-Møller var nationalpolitisk aktiv. For Grænseforeningen tegnede han sammen med hustruen Dybbølmærket (1920), ligesom han senere portrætterede 12 fremtrædende sønderjyder med tilknytning til Flensborg-bevægelsen (Flensborghus, Flensborg).

Harald Slott-Møller har formuleret sit kunstsyn i bogen Kunstens Kilder (1917) og i avisartikler, bl.a. under "Bondemalerstriden" i 1907 (se Fynboerne).