Faktaboks

Theodor Philipsen

Theodor Esbern Philipsen

Født
10. juni 1840, København
Død
3. marts 1920, København

Theodor Philipsen. Fotografi.

.

Theodor Philipsen. En allé. Kastrup, 1891. Olie på træ. Omkring 1890, hvor Philipsen havde bosat sig i Kastrup, malede han hovedværker som Kastrupvejen ad København og Fra vejen til Kastrup efter impressionistisk forbillede, men i en personlig tolkning (Weilbach). Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Theodor Philipsen. Lange skygger. Kvæg på Saltholm, 1890. Olie på lærred. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Theodor Philipsen. En kostald. Saltholm, 1890. Olie på træ. Statens Museum for Kunst, www.smk.dk.

.

Theodor Philipsen var en dansk maler. Som traditionsbevidst viderefører af arven efter sit store forbillede, Johan Thomas Lundbye, blev Theodor Philipsen sin generations betydeligste dyremaler.

I dag huskes han dog især som banebryder for impressionismen i dansk malerkunst. Theodor Philipsen viste allerede som dreng interesse for dyr, som han tegnede og modellerede. Sin kunstneriske uddannelse fik han bl.a. hos Frederik VermehrenKunstakademiet 1862-1869, og Et par kalve (1868, Hirschsprung) og det tidlige hovedværk Fra Trommesalen (1870-1873, privateje) viser hans forankring i de danske guldaldertraditioner.

På rejser og ophold i Holland og Frankrig orienterede han sig i 1870'erne i ældre hollandsk dyremaleri, især Paulus Potter, og i fransk malerkunst. I Paris var han 1875-1876 elev hos naturalisten Léon Bonnat, og han så værker af Barbizon-malerne og impressionisterne; inspiration fra de førstnævnte kom til udtryk i Den grønne vej ved Mejlgård (1881, Randers Kunstmuseum).

Først studieophold i bl.a. Nordafrika og Italien 1882-1884 og påvirkninger fra den belgiske maler Rémy Cogghe (1854-1935) satte skred i hans udvikling hen imod impressionismen, som fandt sit skelsættende udslag i Malkepladsen ved Mejlgård (1884, Statens Museum for Kunst).

Mens Paul Gauguin opholdt sig i Danmark 1884-1885, vejledte han Theodor Philipsen i en rendyrkelse af den impressionistiske farvedeling og penselteknik; kulminationen i denne udvikling ses i En sen efterårsdag i Dyrehaven. Solskin (1886), En kostald. Saltholm (1890), En allé. Kastrup (1891) og Med solen i øjnene. Saltholm (1892), alle på Statens Museum for Kunst.

Kreaturflokkene på Saltholm var fra 1880 Th. Philipsens yndlingsmotiv. Her malede han uforstyrret sommer efter sommer, og her gjorde han sine største erobringer i malerisk lysbehandling. Disse bestræbelser overbelastede hans øjne og forværrede utvivlsomt den øjensygdom, der i tiltagende grad besværliggjorde hans arbejde fra omkring 1905.

Philipsen udførte en række småskulpturer i voks og ler, hvoraf bl.a. En romersk tyr (1889) blev støbt i bronze (1899, Statens Museum for Kunst). Fra 1885 arbejdede han lejlighedsvis med keramik i form af farveglaserede dyreskulpturer, dekorerede fade, terriner o.l.; disse værker findes på Statens Museum for Kunst, på Kunstindustrimuseet (siden 2011 Designmuseum Danmark) og Kastrupgårdsamlingen.

Theodor Philipsen var fra 1891 medlem af Den Frie Udstilling; han modtog både Eckersbergs og Thorvaldsens Medalje (hhv. 1890 og 1915).

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig