Søgeteksten astrid noack er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

Astrid Noack

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Læs også
• Asger Jorn
• Henry Heerup
• Vilhelm Lundstrøm

Det er de mest læste artikler i emnet Dansk billedkunst 1910-55
Til forsiden

Astrid Noack: Stående kvinde, udført i perioden ca. 1939-45 i teaktræ; 150 cm høj. Göteborgs konstmuseum. Statuen er et karakteristisk eksempel på den række af gående og stående kvindeskikkelser, som Astrid Noack udførte efter sin hjemkomst fra Paris i 1932. Den sluttede form og den stille intensitet i udtrykket, der både er hvile og bevægelse, bygger bl.a. på hendes studier af oldtidens og middelalderens kunst. Skulpturen blev i 2006 medtaget i Kulturministeriets Kulturkanon.

Astrid Noack, 1888-1954, dansk billedhugger. Astrid Noack var uddannet som billedskærer 1906-10. Hun opholdt sig 1920-32 i Paris, hvor hun fra 1926 var elev af Adam Fischer, Charles Despiau og Paul Cornet (1892-1977). Betydningsfulde venskaber opstod her med både danske og franske kunstnere. Miljøet, studiet af egyptisk, arkaisk græsk, romansk og gotisk kunst, forenet med en helt personlig formopfattelse var grundlaget for hendes kunstneriske udvikling, der i det ofte gentagne motiv "det oprejste menneske" arbejder med spændingen mellem hvile og bevægelse, fastholdt i en stram og fast form. Det gælder fx statuen af Anna Ancher fra 1939 (i bronze ved Skagens Museum, Statens Museum for Kunst og Holstebro Kunstmuseum). Foruden helfigurer som Stående kvinde (træ, ca. 1939-45, Göteborgs konstmuseum; medtaget i Kulturkanon), Det korsfæstede menneske (1943-45, refugiet i Løgumkloster) og Ung mand der planter et træ (1944-52, i bronze på Kunstmuseet i Tønder) har hun skabt mange portrætbuster.

Flere af Astrid Noacks værker er opstillet i offentlig sammenhæng, især i Holstebro, hvor der tillige på kunstmuseet findes en stor studiesamling med hendes udkast og arbejder. Fra 1933 var hun medlem af Grønningen, og hun modtog både Eckersbergs Medalje og Thorvaldsens Medalje (1940 og 1954).

Astrid Noacks atelier i baghuset til Rådmandsgade 34 på Nørrebro i København - hvor hun boede og arbejdede under primitive forhold i perioden 1936-50 - blev midlertidigt genåbnet i 2010 med en udstilling af hendes værker og billeder fra hendes liv med henblik på en bevaring af stedet.

Astrid Noacks Legatfond blev stiftet i 1955 til forvaltning af hendes kunstneriske arv. Fonden har deponeret en lang række af Astrid Noacks værker på Holstebro Kunstmuseum og har siden 1983 med jævne mellemrum uddelt et legat.


 

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Astrid Noack: Stående kvinde, udført i perioden ca. 1939-45 i teaktræ; 150 cm høj. Göteborgs konstmuseum. Statuen er et karakteristisk eksempel på den række af gående og stående kvindeskikkelser, som Astrid Noack udførte efter sin hjemkomst fra Paris i 1932. Den sluttede form og den stille intensitet i udtrykket, der både er hvile og bevægelse, bygger bl.a. på hendes studier af oldtidens og middelalderens kunst. Skulpturen blev i 2006 medtaget i Kulturministeriets Kulturkanon.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
07/10/2010
Oprindelig forfatter
DFalc
01/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki