Harald Giersing

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

/files/10642/=ud_a_103462.mp3?revision=1

Harald Giersing, 24.4.1881-15.1.1927, dansk maler. Harald Giersing voksede op i et kultiveret, kunstinteresseret grossererhjem på Frederiksberg. Med studentereksamen og filosofikum, fire frustrerende år på Kunstakademiet og to år hos Kristian Zahrtmann (1904-06) var han godt rustet til at påtage sig den rolle som fører og fornyer i dansk kunst, han skulle indtage fra omkring 1910.

Giersing formulerede allerede i 1906 en æstetisk kunstopfattelse, der skulle være basis for et moderne billedmusikalsk maleri hinsides den foregående generations naturefterligning og fortællende maleri. Som vennen Sigurd Swane søgte han løsningen på tidens kunstneriske misere i det moderne franske maleri, først hos Paul Gauguin og under et ophold i Paris 1906-07 hos Paul Cézanne, neoimpressionisterne og fauvisterne.

Med den hjemførte maleteknik, først punkter og siden brede strøg og kraftige konturer, malede Giersing især model- og figurbilleder. Hans summariske malemåde vakte forargelse, og særlig hovedværket Paris' dom (1909, Statens Museum for Kunst) med nøgne kvinder omgivet af fede, mørke konturer satte sindene i kog. På skrift var han lige så kompromisløs, så efter publicering af nogle få artikler var han i 1910 kendt som den unge kunsts enfant terrible.

Harald Giersing holdt livet igennem fast ved sine modernistiske idealer. Det kunstneriske slag skulle slås på lærredet — motivet som sådant var mindre væsentligt — og forandring var et ufravigeligt krav. Han ændrede løbende stil, undertiden fra billede til billede, og skiftede ubesværet mellem det afdæmpede og det aggressive udtryk. Hans valg af motiver og tilgangen til dem var dog ret konstante. De portrætlige billeder, altid med familie og venner som modeller, der gerne er fremstillet som indadvendte, selvberoende personer, er sjældent portrætkunst i egentlig forstand, idet den individuelle karakterisering er underordnet.

Ved siden af billeder malet efter reproduktioner af Tizian og El Greco malede han 1917-18 en række fodboldbilleder efter fotografier, bl.a. Fodboldspillere. Sofus header (1917, Aarhus Kunstmuseum), og omkring samme tid også balletbilleder efter optagelser af tidens russiske balletstjerner. Fra 1912 malede Giersing som i de unge år ude i landet. En række af hans smukkeste skovinteriører er malet ved Sorø 1915-16.

Siden fandt han motiver omkring Furesøen, og somrene 1919-25 tilbragte han i Svanninge på Fyn med hustruen, maleren og skuespilleren Besse Giersing (1896-1944), datter af maleren Fritz Syberg. I Svanninge malede han landevejene og kirkegården. Kompositorisk er landskaberne og skovbillederne nært knyttet til den naturalistiske tradition i nederlandsk maleri og i dansk guldalder. Giersing, der døde under en influenzaepidemi, arbejdede på bevidstheden om, at naturen ikke kan gengives, men kun skabes som et billede. "Naturen er intet, billedet af den alt", som han udtrykte det i en aforisme fra 1917.

Giersing indså tidligt vigtigheden af, at unge kunstnere sluttede sig sammen for at udstille med vægt. Han var hovedmanden bag udstillingen "Ung dansk Kunst" i 1910, der gav ham hans eget gennembrud og lagde grunden til sprængningen i 1915 af Den Frie Udstilling, der førte til Grønningens dannelse, hvor Giersing også var med.

Harald Giersing var i perioder en flittig skribent, og bl.a. i tidsskriftet Klingen 1917-18 stod han frem som modernisternes fører. Hans virksomhed som lærer for hen ved 100 elever gennem årene fik kun begrænset betydning, men hans kunstneriske eksempel, såvel hans maleri som hans kompromisløse holdning, kom til at præge de fleste af de betydeligste danske kunstnere i 1930'erne og 1940'erne.

Læs også om Harald Giersing i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Filer

FilTilføjet af 
 ud_a_103462.mp3 (9.76 kB)

Ingen beskrivelse

Admin

30/01/2009

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
30/10/2013
Oprindelig forfatter
LGott
30/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki