Søgeteksten richard mortensen er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen. Artiklen kunne ikke vises.

 Kvinde med tre fugle; maleri, 1936.

Kvinde med tre fugle; maleri, 1936.

Richard Mortensen, Richard Strange Mortensen, 23.10.1910-6.1.1993, dansk maler og grafiker. Richard Mortensen er en af 1900-t.s betydeligste danske kunstnere af internationalt format.

Allerede som elev på Kunstakademiet 1931-32 under Aksel Jørgensen udførte Mortensen nogle selvstændige modelstudier, der viste en analytisk opbygning af den menneskelige figur i stærk forenkling. 1933-34 dannede han med bl.a. Vilhelm Bjerke Petersen og Ejler Bille gruppen Linien, der med flere udstillinger og et tidsskrift (1934-35) introducerede og udviklede den abstrakte og surrealistiske kunstopfattelse i dansk kunst. I 1930'erne vekslede Mortensen mellem abstrakte kompositioner inspireret af Wassily Kandinsky og mere spontant-ekspressivt udførte arbejder, der bl.a. byggede på surrealismens automattegning.

I besættelsesårene 1940-45 blev Richard Mortensens formsprog stadig mere ekspressivt. En lang række billeder fra perioden kredser om samme figurtema, moderen og barnet, ofte i næsten opløste strukturer.

I dekorationer til bl.a. Igor Stravinskys Historien om en soldat og Nattergalen (opført hhv. 1944 i Odd-Fellow Palæet og 1946 på Det Kongelige Teater) arbejdede han med figurative former, ligesom han til Ungdomsgården i Husum (1944-46) skabte et stort figurativt loftsmaleri.

Til en udstilling i 1944 udførte han et rent abstrakt maleri med bevægelige dele. Mortensen stod i krigsårene ret isoleret i dansk kunst, men deltog dog i redaktionen af tidsskriftet Årstiderne, udstillede med Corner og Høstudstillingen 1938-42 og blev medlem af Grønningen. Han inspirerede desuden gennem personlige kontakter yngre kunstnere som Albert Mertz, Ib Geertsen og Richard Winther.

Efter hans hustru Sonja Haubergs død i 1947 gennemgik Mortensen en personlig og kunstnerisk krise. Sammen med Robert Jacobsen bosatte han sig 1947 i Paris og fandt her frem til en mere afklaret kunstnerisk form, vendte sig fra den spontan-abstrakte udtryksmåde og udviklede en konstruktiv-abstrakt kunst.

 Richard Mortensen Lieurey, malet 1955.

Richard Mortensen Lieurey, malet 1955.

Med tilknytning til Galerie Denise René skabte han i det følgende årti en række stramt komponerede værker, heriblandt den store billedrække Normandie (1955, Louisiana). I disse billeder satte han rene farveflader op mod hinanden og arbejdede med billedplanets to dimensioner, idet han reducerede dets rumlig-illusionistiske muligheder til et minimum. Dette kom også til udtryk i hans forlæg til gobeliner og i grafiske serier af litografier og serigrafier, fx Der fünfte Gesang (1958).

Efter 1960 skete der et nyt brud i Mortensens kunst og liv. Fra 1961 udstillede han med Den Frie Udstilling, han blev professor ved Kunstakademiet i København (1964-80) og bosatte sig atter i Danmark.

Flere af hans værker bærer titler, der henviser til foretrukne opholdssteder i udlandet, fx Ajaccio Marine (1969, Kunsthalle, Kiel), eller til politiske og historiske begivenheder som fx Massakren ved My Lai (1971, Nordsøcentret, Hirtshals).

Fra 1980 arbejdede Mortensen koncentreret og tilbagetrukket i sit atelier i Ejby øst for Holbæk, hvor han inspireret af zenbuddhismen udførte talrige tuschtegninger og grafiske blade og skabte store billedserier som Koens historie (1973-84, Kunstmuseet Trapholt).

Richard Mortensen udstillede kun få af disse værker, der i 1984 blev overdraget til en fond, som i 1997 tilgik Statens Museum for Kunst og Kobberstiksamlingen. Han udførte flere udsmykningsopgaver, senest til Østre Landsret i København (1983-84), og han modtog bl.a. Eckersbergs og Thorvaldsens Medalje (1950 og 1968). Mortensen var far til Finn Hauberg Mortensen.

Læs også om Richard Mortensen i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
23/10/2012

    © Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki