Søgeteksten edvard weie er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

Edvard Weie

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Edvard Weie, Viggo Thorvald Edvard Weie, 1879-1943, dansk maler. Efter uddannelse som håndværksmaler fra 1893 søgte Weie flere gange forgæves optagelse på Kunstakademiet. 1905-07 gik han på Kunstnernes Frie Studieskoler hos Kristian Zahrtmann. Her lærte han Harald Giersing og Sigurd Swane at kende, som han udstillede med i 1910 på "Ung dansk Kunst", der indvarslede modernismen i den hjemlige kunst. Weies tidligste billeder var dæmpede, gråstemte interiører og bymotiver fra Christianshavn, men under et ophold med Zahrtmann i Italien klarede farven op, som det ses i Fra Amalfi (1907, Statens Museum for Kunst). I de følgende år arbejdede han med en stadig friere penselskrift og en tiltagende farvepragt og lysfylde, der viste ham som en af generationens største koloristiske begavelser. Somrene tilbragte han gerne på Christiansø, tiltrukket af det stærke lys og de næsten sydlandske farver, som fx kommer til udtryk i Mindet, Christiansø (1912, Statens Museum for Kunst). Weies udforskning af farvens klang var beslægtet med Karl Isaksons, og efter dennes død i 1922 så Weie det som sin opgave at nå endnu dybere i forståelsen af farvernes udtryksmuligheder. I de følgende år malede han en lang række opstillinger med betoning af kontrastfarvevirkninger, som han sammenlignede med det kontrapunktiske i musikken. Sideløbende arbejdede Weie med frie, fantasibårne figurkompositioner. I disse billeder, som han selv betragtede som sine vigtigste, søgte han at forene klassiske temaer og en visionær, romantisk form med den moderne malerkunsts landvindinger med hensyn til rendyrkning af farven.

Weies form ændrede sig markant med årene. De tidlige arbejder er detaljerige og stofmættede, værkerne fra 1920'erne, fx de mange versioner af Romantisk fantasi, er bygget op af store, fyldige farvemasser, der glider sammen i en mild helhed, mens sene arbejder som Faun og nymfe (1941, Statens Museum for Kunst) er sat op med få, brede strøg og en let, gennemlyst, akvarelagtig farve. Weie deltog 1912-25 af og til på Den Frie Udstilling, men isolerede sig derefter stadig mere fra sine jævnaldrende ved den skånselsløse kritik, han fremførte i aviser og blade. Han betragtede hovedparten af samtidens danske kunst som blottet for værdier ud over det rent artistiske. Selv insisterede han på, at det centrale i kunsten skulle være en menneskelig værdi. Han mente, at kunsten skulle forny sig gennem såvel et fordybet naturstudium som arbejdet med farvernes musikalske potentiale. I sine sidste år arbejdede Weie intenst med et større skrift, hvori han sammenfattede sit kunstsyn, Poesi og Kultur, udgivet posthumt i 1951. Blandt mange hædersbevisninger modtog han Eckersbergs Medalje i 1925.

Vind tre bøger i Den Store Danskes quiz.

Gå til quiz.

Læs også om Edvard Weie i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
15/05/2009
Oprindelig forfatter
HaAbi
02/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki