Søgeteksten vilhelm Lundstrøm er blevet fremhævet i artiklen. Klik her, hvis du ønsker at fjerne søgeteksten fra artiklen.

Vilhelm Lundstrøm

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Vilhelm Lundstrøm, Vilhelm Henry Lundstrøm, 26.5.1893-9.5.1950, dansk maler. Efter uddannelse som håndværksmaler 1908-12 og en kortere uddannelse ved Kunstakademiet 1913-15 placerede Vilhelm Lundstrøm sig snart i front inden for den tidlige danske modernisme. I 1917 introducerede han collagen og i 1918 den nonfigurative komposition med de såkaldte pakkassebilleder, heriblandt Det andet bud (1918, Statens Museum for Kunst). Som en række andre i sin generation var han gået ind i en dialog med den franske kubismes resultater, men han skilte sig ud ved sit konsekvente opgør med virkelighedsillusionen og ved sin radikale materiale- og genstandsbetoning.

Allerede i 1919 kom maleriet igen i centrum i Vilhelm Lundstrøms kunst. Han indledte den "krøllede" periode, hvori han genoptog arbejdet med naturen og menneskefiguren, men forenede dette med modernismens bevidste forhold til udtryksmediet og en lyst til at prøve grænser af, der gav sig udslag i tvetydige behandlinger af konventionelle temaer og en ofte brutal omgang med farvestoffet som fx i Frokost i det grønne (1920, Louisiana).

Vilhelm Lundstrøm kom i 1919 med i kredsen omkring modernisternes kampskrift Klingen, som han leverede talrige litografier til, og i 1920'erne stod han som den betydeligste kunstner i sammenslutningen De Fire, der også talte Svend Johansen, Karl Larsen og Axel Salto. 1923-32 boede han i Cagnes-sur-Mer i Sydfrankrig og tilsluttede sig her den tendens til enkel, geometrisk funderet billedkomposition, som prægede store dele af tidens europæiske kunst, men Lundstrøms kunst har sit særpræg i den kraftfulde, koncentrerede tredimensionalitet. Stramt komponerede opstillinger og kvindefigurer opbygget af store, forenklede former kendetegner perioden. Denne fase afrundedes med mosaikudsmykningen af Frederiksberg Svømmehal (1935-38), der med sin forening af klassicisme og moderne, naturlig nøgenhed står som et hovedværk i 1900-t.s monumentalkunst.

Ved hjemkomsten til Danmark i 1932 blev Lundstrøm kulturradikalisternes allierede. I Poul Henningsens og venners opfattelse stod han som den kunstner, der mest overbevisende havde realiseret idealet om den nye saglighed, den på en gang revolutionære og almengyldige kunst, der brød med den traditionelle, klassebestemte dyrkelse af det kostbare. Lundstrøms motivverden domineredes også i den sene fase af opstillinger og figurbilleder, herunder en række portrætter, bl.a. Bodil Ipsen (1949), men den geometriske forenkling forenedes nu med en opdyrkning af hele farvespektret. Herved nedtonedes den monumentalitet og næsten sprængfarlige fylde, der havde kendetegnet de tidligere værker. Til gengæld kom arbejdet med spændingsforholdet mellem rum og farveflade til at stå centralt i det sene værk.

Fra 1944 til sin død var Vilhelm Lundstrøm professor ved Kunstakademiet.

Læs også om Vilhelm Lundstrøm i Dansk Biografisk Leksikon.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
07/07/2011
Oprindelig forfatter
HaAbi
31/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki