Christian Elling, 1901-1974, dansk kunsthistoriker. Docent ved Københavns Universitet 1932, professor i kunsthistorie 1939-67. Christian Elling publicerede flere arkitekturhistoriske studier i serien Kunst i Danmark, før han i 1933 blev dr.phil. med afhandlingen Holmens Bygningshistorie 1680-1770 (1932).
Det store arkitekturhistoriske forfatterskab rummer banebrydende analyser af bl.a. danske, franske og italienske monumenter og byer, således Operahus og Casino (1942), Rom. Arkitekturens Liv fra Bernini til Thorvaldsen (1956), Venezia (1959) og Kransen omkring Rom (1968). Han genskabte bygningerne i deres samtid gennem indgående studier af kildemateriale, nærlæsning af arkitekturens stilistiske udsagn og symbolværdi samt indkredsning af omfattende og alsidige kulturhistoriske sammenhænge.
Christian Ellings billedskabende og nuancerede sprogbehandling samt interessen for fotografiet, som han rendyrkede som æstetisk udtryk, medvirkede i den senere del af forfatterskabet til en fornyelse af den kunsthistoriske litteratur, fx Et yndigt Land (1961), København i Fortrolighed (1961), En hemmelig By (1970) og bøgerne om Shakespeare (1959 og 1974).
Erindringsbogen Aftenspil (1971) giver et nuanceret indblik i hans forankring i en alsidig, dansk borgerkultur fra barne- og ungdomsårene med faderens boghandel i Kalundborg som centrum.
Christian Elling dyrkede også teaterhistoriske studier og skrev scenografiske anmeldelser m.m. som medarbejder ved dagbladene Politiken (1940-50 og 1960-65) og Berlingske Tidende (1950-60 og fra 1965). Han var medstifter af Det Danske Akademi 1960.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.