• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Niels Strøbek

Oprindelig forfatter MBu Seneste forfatter Redaktionen

Niels Strøbek, f. 1944, dansk maler og grafiker. Niels Strøbek er uddannet på Kunstakademiet 1962-67 hos Egill Jacobsen.

Trods realismen i Strøbeks malerier er hans mål ikke blot den direkte og naturtro virkelighedsgengivelse. Han skildrer den synlige virkelighed for at kunne gribe det ikke umiddelbart synlige og for at kunne skabe en ordnet helhed ud af den kaotiske overflade. Denne holdning betyder, at man i mødet med hans værker stilles over for dobbeltheden: det tidstypiske, samtidsskildrende og det tidløse, almengyldige.

I Niels Strøbeks værker er forbindelsen til kunstens historie tydelig: den italienske renæssance, den spanske barok, den danske guldalder og ikke mindst modernismen udgør nogle af forudsætningerne.I motivkredsen findes opstillinger, landskaber og menneskefigurer.

Opstillingerne viser Strøbeks optagethed af det abstrakte formspil og hans anvendelse af grundfarverne rød, gul og blå til at skabe spænding og sanselighed. Et eksempel er Gul æske (1980, Randers Kunstmuseum). I landskabsbillederne, bl.a. Amager Fælled (1984, Storstrøms Kunstmuseum) og Egetræer (1985, Ny Carlsberg Glyptotek), bearbejder han virkelighedsudsnit, der sætter tanker i gang — en by set på afstand, gamle træer, industribygninger eller en lade.

Menneskefiguren har Strøbek behandlet i bestillingsportrætter, allegoriske skildringer og modelbilleder. Dronning Margrethe 2. har han malet flere gange, bl.a. i 1975 (Danske Bank), i 1998 (Aarhus Rådhus) og i 2012, Tre slægtled (Frederiksborgmuseet), hvor hun er vist sammen med kronprins Frederik og dennes søn, prins Christian. Prins Henrik er skildret i malerier fra 1988 (privat eje) og 2014, Tre livsstadier (Frederiksborgmuseet). Portrætter af kendte mennesker, fx statsminister Poul Schlüter (1995, Folketinget), er efterhånden trådt i baggrunden til fordel for studier af anonyme kvinder.

Niels Strøbek har altid været optaget af at udforske kvindeligheden eller det gådefulde i kvinden, fx i De tre (1970, Ny Carlsberg Glyptotek), Ved havet (1979, smst.) og Dobbeltportræt (1981, Aarhus Kunstmuseum). Dette har tillige manifesteret sig i serien Ti. De fem kloge og de fem uforstandige jomfruer (1992-93, Ny Carlsberg Glyptotek).

I et monumentalt udsmykningsarbejde i Domhuset på Nytorv i København (1985) har han indarbejdet elementer fra hele sin motivkreds og skabt en sammensat allegori over den moderne retsstat.