Faktaboks

Michael Kvium
Født
15. november 1955, Horsens
Michael Kvium
Michael Kvium fotograferet i 2018.
Michael Kvium
Af /Ritzau Scanpix.

Michael Kvium er en dansk billedkunstner. Han er uddannet på Kunstakademiet i årene 1979-1985 som elev af Albert Mertz og Stig Brøgger og var i 1980'erne forbundet med De Unge Vilde. Han bor og arbejder i Danmark og Spanien.

Michael Kviums motiver og temaer

Micahel Kvium er især kendt for sine malerier, hvor forkrøblede, halvnøgne og ofte tvekønnede menneskefigurer er placeret i tomme, mørke rum, i smuk natur eller på noget, der ligner en teaterscene. Udover menneskefigurerne går flere andre motiver igen i Kviums værker; fx kranier, bandager, birketræer, buttede engle, former, der minder om navlestrenge eller tarme, teaterrekvisitter som forhæng og projektører og det gammeldags blindetegn med tre sorte prikker på gul baggrund.

Michael Kviums værker har ofte et præg af karikatur, parodi og grotesk overdrivelse. Hans værker kredser om temaer som forgængelighed, forfald, seksualitet, ondskab og overgreb. Et andet vigtigt tema er blindhed, der hos Kvium både kan være manglende syn og manglende evne eller vilje til at forstå verden omkring sig.

Michael Kviums værker kan betegnes som postmodernistiske, fordi de blander motiver og temaer fra mange perioder og sammenhænge. Kunsthistorikeren Merete Sanderhoff har desuden betegnet Kviums kunst som passionisme – en kunstnerisk genre, hvor man genbruger tidligere perioders malestil uden at karikere den, og hvor store eksistentielle temaer behandles.

Baggrund og inspiration

Michael Kvium
Michael Kvium. Foto fra 1997.
Michael Kvium
Af /Nf-Nf/Ritzau Scanpix.

Michael Kvium voksede op i en katolsk familie i Horsens. I dag er han ikke praktiserende katolik, men katolicismen er et vigtigt tema i hans kunst; både i form af kristne temaer som nadver og martyrium, og i form af katolske autoriteter som nonner, præster og kardinaler i deres særlige ordensdragter. Michael Kvium har desuden peget på afbildninger den katolske helgeninde Santa Lucia som en væsentlig inspiration: I katolske kirker i Sydeuropa kan man ofte finde malerier af Santa Lucia, der holder sine øjne på et fad, men samtidig stadig har øjne i ansigtet. Michael Kvium har med afsæt i disse afbildninger skabt en lang række værker og udstillinger, hvor øjne, blindhed og i det hele taget dét at se spiller en central rolle.

Allerede som teenager blev Michael Kvium ansat som karikaturtegner ved Horsens Folkeblad. Hans værker kan fortsat opfattes som karikaturer, hvor menneskers særlige kendetegn, svagheder og selviscenesættelser fremhæves og forvrænges. En del af hans menneskefigurer har i øvrigt ansigter, der ligner Michael Kviums eget ansigt – men netop med karikerede, overdrevne træk; fx store stritører.

Michael Kvium er desuden inspireret af 1600-tallets barokmaleri, hvor figurerne er dramatisk iscenesat og ofte toner frem fra en helt mørk baggrund. Derudover peger Kvium selv på spanske kunstnere som Francisco de Goya og Francisco de Zurbarán som sine inspirationskilder.

I mange af Kviums værker optræder en form for cyklus. Men hvor naturens cyklusser sikrer liv og næring, er Kviums cyklusser som regel en slags kortslutninger, hvor et foster får næring fra sig selv, eller hvor to menneskefigurer er forbundet af bandager eller sammenvoksede kropsdele, der kun gør dem begge handlingslammede og svage.

Skulpturer, performances, scenografi m.m.

Michael Kvium har arbejdet indenfor mange forskellige kunstneriske medier; heriblandt en del skulpturer i bronze.

I midten af 1980'erne var Michael Kvium med til at starte Performancegruppen Værst sammen med bl.a. Christian Lemmerz. Her var han med til at skabe en række kortfilm og performances samt enkelte tegneserier. Sammen med Lemmerz har han senere lavet længere film; fx. den fire timer lange The Wake, der er inspireret af James Joyces roman Finnegan's Wake og har været iscenesat på forskellige måder i flere sammenhænge.

Michael Kvium har også skabt scenografi til teaterforestillinger; bl.a. i samarbejde med instruktøren Katrine Wiedemann på Edison i 1997 til hendes og Hans Kragh-Jacobsens (f. 1945) Alice i underverdenen og på Betty Nansen Teatret i 1998 til Tom Waits' The Black Rider.

Samlinger og hædersbevisninger

Michael Kvium modtager Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse. Han har modtaget Eckersbergs Medalje. I 2010 blev han desuden slået til Ridder af Dannebrog.

Michael Kvium er repræsenteret på en lang række museer, bl.a. Statens Museum for Kunst, Kobberstiksamlingen, ARoS, KUNSTEN, Herning Kunstmuseum og Horsens Kunstmuseum.

Han har udstillet på en lang række danske museer samt i Tyskland, Holland og Kina.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig