Faktaboks

Marcel Duchamp
Født
1887
Død
1968

Marcel Duchamp, 1887-1968, fransk billedkunstner og kunstteoretiker, en af de mest banebrydende og kontroversielle skikkelser i 1900-tallets kunst.

I Marcel Duchamps tidlige malerier ses kubistiske træk forenet med bevægelsens dynamik, fx i Nøgen figur, der går ned ad en trappe (1911, Museum of Art, Philadelphia), der i en større version fra 1912 blev en skandalesucces på udstillingen Armory Show i New York 1913.

Marcel Duchamp var 1911 medstifter af gruppen La Section d'Or sammen med Robert Delaunay, Fernand Léger, Francis Picabia og med sine brødre Raymond Duchamp-Villon og Jacques Villon.

Han opholdt sig 1915-18 i New York sammen med Picabia; de to repræsenterede 1919-20 i Paris dadaismen. Et hovedværk fra denne periode er bearbejdningen af Leonardo da Vincis Mona Lisa, som respektløst blev forsynet med overskæg og bogstaverne L.H.O.O.Q. (udtalt på fransk: Elle a chaud au cul 'Hun har en varm røv').

Marcel Duchamps hovedværk, Bruden klædt nøgen af sine ungkarle, endog (1915-23, Museum of Art, Philadelphia), kaldet Det store glas, består af glasplader, oliemaling og bly; et indblik i dette værks erotiske undertoner giver Den grønne æske (1934), der indeholder notater, skitser m.m. I 1942 fulgte endnu en kuffertæske med en samling af Duchamps vigtigste værker i miniformat, det transportable museum.

Begrebet readymade opstod som betegnelse for værker som Cykelhjul (1913), Flasketørrestativ (1914) og pissoirkummen Fontæne (1917), hvormed Duchamp lagde grunden til den omdefinering af kunstnerrollen og kunstbegrebet, som har fundet sted i 1900-t. En readymade er en masseproduceret brugsgenstand, der forvandles fra nyttegenstand til kunstgenstand gennem udvælgelsen og ved placeringen inden for kunstens rammer og med kunstens kendetegn: signatur og sokkel i et udstillingsrum.

Denne vægtning af det idémæssige rummede kimen til 1960'ernes konceptkunst, nyrealisme og Fluxus, som Duchamp fik stor betydning for.

Marcel Duchamp trak sig i 1923 tilbage fra kunstscenen for at hellige sig skakspillet. Han bevarede dog kontakten til kunstverdenen, bl.a. ved sine fantasifulde iscenesættelser af de store surrealistudstillinger, ligesom han i al hemmelighed arbejdede på installationen Etant donnés ('Det givne') i årevis; den findes som flere af hans værker på Philadelphia Museum of Art i USA.

Læs mere om fransk kunst.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig